Elektrikli araç yarışı tam gaz başladı

Ünlü Volvo üç hafta önce açıkladı: “2019 yılında benzinli, dizelli araç imalatını durduracağız.  Elektrikliye geçeceğiz.”  Norveç ile Hollanda ise 2025’ten sonra dizelli araç kullanımına izin vermeyeceklerini ifade etti.  Fransa ise benzinli, dizelli araç satışını 2040’da toptan yasaklayacağını açıkladı.  Hemen devreye giren İngiltere de aynı hedefi ilan etti.  Ama esas bombayı Hindistan patlattı ve herkesi şaşırttı.

Hindistan’ın iddialı çıkışına eğilmeden önce bu telaşın nedenine eğilelim.  Konunun en önemli gerekçesi hava kirliliği.  Nüfusu milyonu geçmiş olan büyük kentlerde benzinli ve dizelli araçlara dayanan trafik düzeni aşırı kirlilik yaratıyor.  Bunu belki gözümüzle görmüyoruz, belki kokusunu burnumuzla algılamıyoruz, ama zehirli küçük parçacıklar ciğerlerimize durmadan giriyor, beynimize sızıyor, bedenimizde tahribat yapıyor.  Sayısız bilimsel araştırma bu olguyu tekrar tekrar vurguladı.  Her yıl dünyada milyonlarca kişinin bu yüzden öldüğü biliniyor.

Gerçek ve kalıcı çözüm elektriğe dayanan ulaşıma geçmekte.  Zaman kaybetmeden.  En kısa zamanda.

Hindistan’ın baş döndürücü iddiası şöyle: “Biz 2030’dan sonra ülkede fosil yakıta dayalı araç kullandırmayacağız.”  13 yıl sonra!  Fransa ve İngiltere 23 yıl sonrayı hedefliyordu ve üstelik yalnızca satışı yasaklıyordu; kullanıma izin vermemek için tanımlanan tarih 2050 idi.  Hindistan bu hedefi 20 yıl önceye çekiyor.  Bu, mümkün mü?

Hindistan’da “Bu mümkün!” diyenlerin ya da mümkün olmasını isteyenlerin ısrarla kullandığı gerekçe şöyle: “Kentlerimizde Dünya Sağlık Örgütü’nün ‘tehlikenin başladığı sınır’ diye tanımladığı hava kirliliği seviyesini 20-30 kez, bazen 100 misli aşan durumlar yaşıyoruz.  Ülkede 2 milyona yakın kişi her yıl bu bela yüzünden ölüyor.  Artık yeter!  Bu hedefi gerçekleştirirsek, benzin ve dizel tüketimini aşırı ölçüde azaltacağımız için 60 milyar dolar tasarruf sağlayacağız.  Üstelik havaya saldığımız sera gazı ‘bir trilyon’ ton azalacak.”

Bu söylemi kuşkuyla karşılayanlar da var.  “Bu kadar kısa zamanda böylesi fantastik bir hedefi gerçekleştirmek çok zor.” diyorlar.  Şu anda Hindistan’da her yıl 3 milyon araç üretiliyor.  Bunların içinde elektrikli olanlar yalnızca 2.400.  Otomobil endüstrisi 13 yılda bir türü bırakıp öteki türe nasıl geçer?  Yani hem yıllık yeni araç gereksinimini karşılamak için elektrikli imalatını milyonlar seviyesine çıkartacaksınız, hem de şu anda sokaklarda dolaşan 20 milyon aracı değiştirmiş olacaksınız.

Öte yandan araç bataryalarının zaman zaman beslenip doldurulması gerekiyor.  Bu da hem kentlerin içinde her bir yana yayılmış, hem de kentler arası yollara yerleştirilmiş yaygın ve devasa bir fiş priz sistemini zorunlu kılıyor.  Şu anda konutların dörtte birine elektrik veremeyen Hindistan bu sistemi bu kadar kısa zamanda nasıl gerçekleştirecek?

İngiltere’den örnek verelim.  Ülkede şu anda 90.000 elektrikli araç var.  Bunlara enerji sağlamak amacıyla 4.000 yerde 13.000 priz oluşturulmuş.  Bunların çoğu büyük mağazalarda, tren istasyonlarında ve katlı otoparklarda.  Öte yandan bir firma sokaklardaki elektrik direklerine yerleştirilecek prizler geliştirmekte.  Peki, herkesin aracı elektrikli olunca ne olacak?  Demek ki, priz sayısını milyonlara çıkarmak gerekecek.

Ama bunun başka bir anlamı da var.  Bu durumda yakıt deposunu doldurmak gerekince bir benzin istasyonuna gidip sıraya girmeniz, beş on dakika beklemeniz ortadan kalkıyor.  Gündüz işe gittiğinizde ya da akşam eve döndüğünüzde aracı prize takıyorsunuz ve sonrasını unutuyorsunuz.  Ne de olsa saatlerce kullanmayacaksınız aracınızı.  Bataryalar kendiliklerinden doluverecek.

Hindistan ek bir çözüm daha planlıyor.  Buna göre aracın gücünü tazelemek istediğiniz zaman belli bir yere gidiyorsunuz, boş bataryanızı verip dolu batarya alıyorsunuz.  Bu kadar.

İki yeni gelişmeye daha değinelim.  Birine göre, Avrupa Birliği bir yönerge hazırlamakta.  2019’da yürürlüğe girecek olan bu talimat bundan böyle Avrupa’da yapılacak her yeni inşaatta fiş priz sistemini zorunlu kılıyor.

Öte yandan, Renault, BMW ve VW gibi bir çok otomobil firması imalatlarını, bu hızlı gelişmenin ışığında, elektrikli araç yönünde değiştirme yolundalar.

Atila Alpöge, Ekogazete, 28.7.2017 / Yararlanılan kaynaklar: Rowena Mason ve Damian Carrington, The Guardian, 26.7.2017 – Anushka Asthana ve Matthew Taylor, The Guardian, 25.7.2017 – Le Monde, 18.7.2017 – Adam Vaughan, The Guardian, 8.7.2017 – Arthur Neslen, The Guardian, 11.11.2016

Reklamlar
Bu yazı Ekoloji Politikası, Enerji, Teknoloji, Ulaşım içinde yayınlandı ve , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s