Eski alışkanlıklara geri dönmek hayli zor anlaşılan

Burada söz konusu olan Çin.  Değindiğimiz alışkanlık da bisiklet kullanımı.  Eskiden Çin dendiği zaman gözümüzün önüne hep durmadan bisiklet pedallayan, sokakları tıklım tıklım dolduran insan selleri gelirdi.  On yıl önceye kadar Çin’i böyle bilirdik.  Daha sonra, yeni bir görüntünün belirdiğini fark ettik.  “Bunlar meğerse otomobil meraklısıymış!” demeye başladık.  Bu kez geniş caddeleri otomobil selleri basmıştı.

cin01

Çin bugün ABD’nin iki katı otomobil üretiyor.  Amerika ile Japonya’nın bir yılda ürettiği araçları bir araya koysanız bile Çin’e erişemiyorsunuz.  Bu gelişmenin sonucu halk bisikleti bırakmış, otomobillere saldırmış.  Şangay’da 1980’de halkın %63’ü işine, okuluna bisikletle giderken, bugün bu oran %12’ye düşmüş.

Ama tabii, bu olgu hava kirliliğini de beraberinde getirmiş.  Şu sıralarda Çin kentlerinden söz edince akla, adına yabancı dillerde “smog” denilen pis, kirli, zehirli sis görünümleri geliyor.  Göz gözü görmez koşulların öyküsü yabancı gazetelere bile konu oluyor.

cin02

O kadar ki, sokağa çıkma yasakları konuluyor; okullar ve hatta fabrikalar tatil ediliyor.

CHINA-POLLUTION-ENVIRONMENT-HEALTHYolların tıkanması derken… hava kirliliği derken… birden bisiklete dönüş başlamış.  Ama bu kez meseleye yaklaşım biraz farklı.  Bisikletlenmek isteyen üniversite öğrencileri okula vardıklarında binlerce bisikleti bırakacak yer sorunu yaşamaya başlamışlar.  Böylesi bir çıkmaz içinde kıvranan gençler çareyi bulmuşlar ve bisiklet kiralama firması kurmuşlar.  2016 Mayıs’ında.  Paris’teki “Velib” gibi.  Ya da diğer Avrupa kentlerindeki uygulamalar gibi.  Bisikleti geçici bir süre için kiralamış oluyorsunuz; işiniz bitince de bir yerlere bırakıyorsunuz.

Şimdi Çin kentlerinde bu işi yapan 20’nin üzerinde şirket olduğu söyleniyor.  Şirketlerden biri 10 milyon abonesi olduğunu belirtiyor.  Bazı şirketlerin çok iyi para yaptığı konuşuluyor.  Bir firmanın bisikletleri yalnızca 25 kilo ve bunları üretmek sudan uçuş; yalnızca 34 avro.  Başka bir şirkette 25 yaşındaki bir genç uygulamayı Amerika’ya, Londra’ya aktarma görevini yüklenmiş şu sıralarda.

Bu kadarı iyi, güzel de, bazı sıkıntılar var.  Bisikletler çalınıyor.  Ya da işleri bitince ilgisiz köşelere bırakılıyor.  Hatta atılıyor.  Bir şirket Şangay’daki ırmaktan bisiklet toplamaya başlamış.

Bu düzensizlik öylesi bir hal almış ki, sokaklarda bazen 3 metreye varan bisiklet dağları görüyorsunuz.  Eski günlerdeki bisiklet kültürünü yaşamış olan yaşlılar bu tavırlara karşı şaşkınlık ve kızgınlık içinde.  Üstelik bazen kaldırımlarda yürümek bile zorlaşıyor; gelişi güzel atılmış bisikletler yüzünden.

Bu manzaralara bir göz atalım.

cin04

cin05

Atila Alpöge, Ekogazete, 26.1.2017 / Yararlanılan kaynaklar: Simon Leplâtre, Le Monde, 22.1.2017 – The Guardian, 17.1.2017

Reklamlar
Bu yazı Kentler, Sağlık - Beslenme, Ulaşım içinde yayınlandı ve , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s