Bisikletten otomobile sıçradılar. Şimdi metro yolcusu oldular.

Hem hızlı, hem de ilginç bir gelişme.  Çin’den söz ediyoruz.  Bu ülkede 20-30 yıl içinde baş döndürücü bir dönüşüm yaşanmış.  Eskiden, Çinli dediğimiz zaman, aklımıza hep sokaklarda durmadan bisiklet pedallayan binlerce kişi gelirdi.  Sonra bir de baktık, otomobil kullanımı patlamış.  Ağır bir hava kirliliği yaratarak.  Ama şimdi bunun sonu yok diye metro çağı gelmiş gündeme.

Dönüşüm şu noktadan başlamış.

ÇİN01Sonra rejim Sonra rejim devletin tam kontrolündeki kapitalist sisteme ve tüketim toplumuna kaymış.  Bu politika da yabancı otomobil firmalarına kapıyı açmış.  Sonuçta aşağıdaki gibi yürüyenler, bisikletliler, motosikletliler ve araç direksiyonunda oturanlar yolları paylaşmaya başlamış.

ÇİN02

Kısa bir zamanda ise bu noktaya varılmış.

ÇİN03Ama dank etmiş ki, bu işin sonu yok.  Bazı yerlerde yapıldığı gibi yorulmadan, bıkmadan otomobili tezgâhlama çözüm değil.  Ekonomik model köyü, kasabayı devre dışı bırakıyor ve milyonları kentlere sürüklüyor.  Ve kentler patlıyor.  Bu nedenle toplutaşın politikası oluşturmak gerekiyor.  Öyleyse buyurun bizim metroya.

ÇİN04Ve halk metroyu kullanmaya başlıyor.  Koştura koştura.

ÇİN05Bunun anlamı basit.Her kentte metro inşa etmek gerekiyor.  Akıl almaz boyutta.  Yıllık yatırım 175 milyar avroyu bulmuş durumda.  Ülkede her yıl 25 metro hattı hizmete açılıyor.  35 kentte.  Bu program hızla devam edecek.  Dünya ulaşım tarihinin görmediği bir yatırım.  Örneğin Şangay’da 540 kilometreyi aşan metro hattı var.  Bu oluşum son yirmi yılda gerçekleştirilmiş.  Oysa Paris’in çok gururlandığı metro hatlarının toplamı bunun yarısı.  Ve oluşma süresi de 100 yıl.

Bir örnek daha verelim.  Bilinen eski adıyla Kanton’da, şimdiki adıyla 13 milyon nüfuslu Guangzhou’daki metro şebekesinin kontrol salonu görülmeye değer.  Sistemin çalışması 22 metre genişliğindeki ve 5 metre yüksekliğindeki dev bir ekrandan takip ediliyor.

Demek ki, otomobil kullanımını ekonominin göbeğine oturtmadan da akılcı bir yaşam ortamı geliştirmek mümkün.

Atila Alpöge, Ekogazete, 9.8.2016  /  Yararlanılan kaynak:  Éric Béziat, Le Monde, 9.8.2016.

Reklamlar
Bu yazı Kentler, Ulaşım içinde yayınlandı ve , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s