Dizelli otomobil markalarının hepsi kirli çıktı

Volkswagen skandalını anımsıyorsunuz mutlaka. Ayrıntılarını Ekogazete’de okumuştunuz. Firma ürettiği dizelli araçların hepsinde beyan ettiğinden ve yasal olandan çok daha fazla sera gazı salıyordu. Volkswagen yalan söylemiş, ölçümleri yanıltan bir yazılım kullanmıştı. Bu sahtekârlığa tepki gösteren ülkeler firmayı yargıya sürüklediler. Ağır para cezası söz konusu. Öte yandan ülkeler bütün dizelli markaları araştırmaya aldılar. Sonuç çok kötü.

Ortaya çıkanlar şöyle: Testler eskiden olduğu gibi laboratuvar ortamında değil de, normal kullanım koşullarında, sokaklarda yapılırsa eksiksiz bütün markaların izin verilen standartların dışında olduğu gözleniyor. Bunlar çok zararlı oldukları bilinen ve azaltılıp yok edilmeleri ısrarla istenen azot oksidi ve karbondioksiti aşırı ölçüde üretiyorlar. Oysa firmalar “Biz kesinlikle standart üstü sera gazı salmıyoruz.” diyorlardı.

Fransa’da Çevre Bakanlığı’nın istemi üzerine yılbaşından sonra yapılan testler bu çarpıcı gerçeği ortaya sermiş. Araştırmayı yürüten bağımsız ve tarafsız kurum bu araçlarda (Volkswagen’dekine benzer) laboratuvar testlerini yanıltmak için gizlice yerleştirilmiş özel yazılımlar bulmamış. Ama resmi testlerin yapıldığı laboratuvarlarda mevcut ortamın ve kullanılan usullerin eksik ve yanlış sonuç verdiğini saptamış.

En kötü markalar arasında Renault ve Opel başı çekiyor. En az zararlılar ise Peugeot ve BMW. Bazı araçların, izin verilen azot oksit miktarının yedi katı salım yaptığı görülmüş. Karbondioksit miktarı da olması gerekenin %40’ına kadar yükseliyor.

Çoğu gözlemci bu durumun arkasında Avrupa Birliği’nin otomobil şirketlerini kollayan, sorunlara göz kapayan tavrını görüyor. Nitekim Avrupa’nın 20 büyük kentinin belediye başkanları ortak bir bildiriyle bu durumu protesto ettiler ve “Bu koşullarda biz halkımızın sağlığını nasıl koruyabiliriz?” diye çıkış yaptılar. Avrupa Birliği’ne sundukları şikâyet dilekçesine halktan 120.000 kişi de imza verdi.

Geçmişe dönüş

Bugünlerde dizel motorlarının salımları hayli güncel bir konu. İşin ilginç tarafı şu ki, olay hiç de yeni değil. Çok önceleri de iyi bilinen bir sorundan söz ediyoruz.

Örneğin, yıl 1997. Kırk kadar Fransız bilim insanının Ulusal Bilimsel Araştırmalar Merkezi’nde üç, dört yıl boyunca yürüttükleri kapsamlı bir çalışmanın sonunda ortaya 245 sayfalık bir rapor çıkmış. Bunda dizelli araçların saldığı gazların tehlikeli olduğu, farelerde yapılan deneylerde kanserin tetiklendiğinin anlaşıldığı ifade edilmiş. Ama Merkezin yönetimi bunun otomotiv endüstrisine bir saldırı olarak anlaşılacağını düşünmüş ve raporu saman altı edip kopyalarını ortadan kaldırmış. Raporu hazırlayan uzmanların ısrarları da sonuç vermemiş ve konunun kamuoyuna aktarılması önlenmiş. Açıklama yapma zorunluluğu belirince de uzmanların elde ettiği kesin sonuçlar aşırı ölçüde çarpıtılmış ve yumuşatılıp geçiştirilmiş. Bu tavırda endüstrinin baskısının rol oynadığı tahmin ediliyor.

Son dakika gelişmesi

Bu satırların yazıldığı sırada (21 Nisan 2016) başka bir otomotiv skandalı ortalığı sarstı. Ünlü Japon firması Mitsubishi’nin, ürettiği motorlarda teknik bir hile ile yakıt tüketimini az gösterdiği anlaşıldı. Bu durumu firmadan motor satın alan Nissan firması hayretle saptamış ve derhal kamuoyuna duyurmuş. 600.000 aracın etkilendiği söyleniyor. Olay ortaya çıkınca Mitsubishi hisseleri çok sert bir düşüş yaşadı. Olayın Japon endüstrisine leke sürdüğünü düşünen yetkililer de firmanın merkezine polis baskını düzenlediler ve delil araması yaptılar.

Başka bir son dakika

Gariptir, çarpıcı haberler peş peşe geliyor. 22 Nisan günü de Almanya Ulaşım Bakanı bir açıklama yaparak aylardan beri yürüttükleri bir araştırmanın sonuçlarını açıkladı. Bu araştırma Volkwagen skandalından sonra başlatılmıştı ve başka dizelli markalarda da benzeri sahtekârlık var mı yok mu saptanmak istenmişti. Bakana göre 16 markanın araçlarında aynı olayla karşılaşılmış. Bakan bunların adlarını da sıraladı: Alfa Romeo, Chevrolet, Dacia, Fiat, Hyundai, Jaguar, Jeep, Land Rover, Nissan, Suzuki, Opel, Volkswagen, Porsche, Audi, Mercedes, Renault. Avrupa yollarında bu otomobillerin yüz binlercesi dolaşmakta. Alman Hükümeti’nin ya da Avrupa Birliği’nin ne yapacağı merakla bekleniyor.

Atila Alpöge, Ekogazete, 23.4.2016 / Kaynaklar: Stéphane Foucart, Le Monde, 2.4.2016 – Laetitia Van Eeckhout, Le Monde, 9.4.2016 – BBC, 20.4.2016 – BBC, 21.4.2016. [Bu yazıya bloğunuzda ya da sitenizde yer vermek istiyorsanız, yandaki bilgileri de (yazarı ve kaynakları) oldukları gibi taşımayı lütfen unutmayın.]

Reklamlar
Bu yazı Sağlık - Beslenme, Teknoloji, Ulaşım içinde yayınlandı ve , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

One Response to Dizelli otomobil markalarının hepsi kirli çıktı

  1. Geri bildirim: Dizelli otomobil markalarının hepsi kirli çıktı | Dağ Medya

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s