Çocukların en yakın dostu kim? Elbette ki televizyon!

Sokaklarda, kafelerde hatta metroda görüyorsunuz, gençlerin elinde bir telefon ya da benzeri, kulaklarında kulaklık. Yürürken bile ‘tık tık’ ediyorlar, ya da kendi kendilerine konuşuyorlar.  Önlerine ya da çevrelerine zırnık bakmadıkları için karşıdan gelirken siz onlara yol vermek zorunda kalıyorsunuz.  Peki, ya küçükler, çocuklar?  Onlar da zamanlarını televizyon ekranları karşısında geçiriyorlar.  Bilgisayar karşısında oyun oynamadıkları zaman.

ÇOCUK VE TV 01

Yapılmış sayısız araştırma var. Özetlemek gerekirse, 6 yaşından küçükler günde ortalama 2 saat, büyükler ise en az 4 saat ekrana bakıp duruyorlar.  Ne görüyorlar?  Şiddet…  İçki…  Sigara…  Cinsel saldırı…  Üstelik bunlar eğlenceli, oyalayıcı biçimde sunuluyor.  Neredeyse teşvik edercesine.

Aslında uzmanlara göre bu dönem beynin ve kişiliğin oluşmasında en önemli dönem. Televizyon bu ortama el koyuyor.  Okumayı, arkadaşlıkları, bedensel etkinlikleri, bir ailenin parçası olma duygusunu çocukların elinden alıyor.

Daha da ötesi, çocuklar sonu gelmeyen reklam saldırısına uğruyorlar. Zatturu zutturu oyuncaklar bir yana yağlı, patatesli, çikolatalı bir takım yiyecekler, şekerli, şunlu bunlu içecekler.  Yayılıp uzandıkları yerde bunları atıştırıp, ellerindekileri içerek ekranı izliyorlar.  Araştırmalara göre TV izleyen çocuklar izlemeyenlere göre daha fazla kilolu.  Şişman…  obez!

Amerikan araştırmalarının sunduğu veriler çarpıcı. Orada bir çocuk yılda 40.000 değişik reklamın saldırısına uğruyor.  Üstelik araştırmalar göstermiş ki, çocukların büyük çoğunluğu hoşlandığı programı izlerken araya giriveren mal satış amaçlı reklamı programın devamı sanıyor.

Ancak bazı ülkeler bu gidişe “Dur!” demeye başlamış. Kanada’da Québec’te 1980’den beri, İsveç’te 1991’den beri, Norveç’te ise 1992’den beri çocuk programlarında reklam yapmak yasak.  Avustralya ile Tayvan da bu kervana katılmış.

Geçtiğimiz hafta Fransız parlamentosu da, kamunun elindeki televizyonlara benzeri bir yasaklama getirdi. 12 yaşından küçüklere seslenen programların içinde, başında ya da sonunda reklam olmayacak.  İşin ilginç yanı bu öneriyi çevrecilerin savunması ve de sosyalist hükumetin durdurmaya çalışması.  Hükumet kamuya ait televizyon kanallarının gelir kaybına uğrayacağını ileri sürüp önerinin yasalaşmasını durdurmaya çabalıyor.

ÇOCUK VE TV 06

Çevreciler de reklamların hemen hepsinin bol şekerli ve aşırı yağlı yiyecekleri pazarladığına dikkat çekiyor ve bu olgunun obeziteye davetiye çıkardığına işaret ediyor. Üstelik yapılmış bir kamuoyu araştırması halkın %71’inin reklam sınırlamasından yana olduğunu ortaya koymuş.  Ancak birileri de “Reklam paraları böylece özel kanallara mı kaydırılacak?” diye soruyor.

Durumun ciddiyetini bir kamuoyu araştırmasının sonucu açıkça sergiliyor. Buna göre, 4-10 yaş arası çocukların %70’i satın alınmasını istedikleri şeyleri ekranda gördükten sonra belirtiyorlar.  Bu tercihler büyük çoğunlukla besleme niteliği az ve aşırı enerji veren maddelere yöneliyor hep.

Atila Alpöge, Ekogazete, 23.1.2016 /  Kaynaklar:  Le Monde.fr, 15.1.2016 – Kidshealth, 1912. [Bu yazıya bloğunuzda ya da sitenizde yer vermek istiyorsanız, yandaki bilgileri de (yazarı ve kaynakları) oldukları gibi taşımayı lütfen unutmayın.]

Reklamlar
Bu yazı Sağlık - Beslenme içinde yayınlandı ve , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

One Response to Çocukların en yakın dostu kim? Elbette ki televizyon!

  1. Türkan dedi ki:

    Yazık bu çocuklara… 😦

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s