Otobüs duraklarındaki reklamlar – COP21’de bugün (2.12.2015)

COP21 sırasında ilginç olaylar yaşanıyor Paris’te.  İki gün önce otobüs duraklarındaki reklam panolarına 600 kadar afiş asıldı.  Ama iki gün sonra panoları işleten firma bir telaşla bunları indirdi ve yok etti.  Oysa firma kendi sergilemişti bunları.  Ne oluyordu?  Firma çıldırmış mıydı?  Asma izin verip parasını aldığı afişleri niye yok etmişti?  Çünkü bu bir “brandalizm” olayıydı.

“Bu da ne?” diyeceksiniz.  Ekogazete 3 yıl önce söz etmişti bu tür eylemden.  Ayrıntılı bir yazıyla.  [Buraya tıklayıp göz atabilirsiniz.]  Bu deyim ‘brand’ (marka) ve ‘vandalism’ (yıkıcılık) terimlerinin birleştirilmesinden oluşuyor.  26 İngiliz sanatçının oluşturduğu bir grup.  Bunlar değişik ülkelerdeki sanatçılarla işbirliği yapıyorlar.  Reklam panolarının durmadan yalan söylediğini ileri sürüyor ve aynı yöntemi kullanıp (yani afiş asarak) tam tersi mesajları veriyorlar.

COP21 için de harekete geçmişler.  Aşağıda Paris eyleminden fotoğraflar göreceksiniz.  Panoları işleten firmanın önce yuttuğu, sonra da telaşlanıp, “Biz ne yaptık!” deyip indirdiği afişlerden bazı örnekler.  Brandalizm grubunun sitesine de gidebilirsiniz.

Bununla başlayalım:  “Önce kâr, daha sonra çevre”.

BR01

“Biz doğa için savaşmıyoruz.  Biz kendini savunan doğayız.”

BR02

Ünlü çocuk kitabı “Alice Harikalar Diyarında” bu sıralarda 150’inci yaşına bastı.  Bu nedenle de birçok ülkede yeni basımları yapılıyor.  Hatta kutlama toplantıları düzenleniyor.  İlginç olan bir nokta var bu öyküde:  Alice’cik hava kirliliği ve benzeri iklim sorunlarını yaratan ekonominin ortaya çıktığı günlerde doğmuş.  İşte, aşağıdaki afişte görüldüğü gibi, şimdi zehirli gazla yaşamını devam ettiriyor.

BR04Denizlerin yükselmesine bir gönderme.  “Onlar kâr etmekle meşgul.  Bizler suda boğulmaktayız”.

BR05Bu da petrol şirketlerine gönderme.  Damardan kan çekiyorlar, yani yaşamın temel olanağını çekip alıyorlar.

BR07“Tunç Çağı – Milattan 3200 – 600” ve “Petrol Çağı – 1859-2015”.

BR08“İklim değişimiyle uğraşmak mı?  Elbette ki hayır.  Biz havayolu şirketiyiz.  COP21’i parasal olarak destekliyoruz.  Çözüme katkı yapıyor gibi görünmek için.  Aslında kârlılığımız etkilenmesin diye.  Air France.”  Bu afişlemede Air France gibi COP21’i destekler gibi görünen elektrik-gaz şirketi EDF ve otomobil lastiği şirketi Michelin de paylarını (yani afişlerini) almışlar.

BR09“Kusura bakmayın, yakalandık.  Şimdi bizim çevreye saygılı olduğumuzu düşünmenizi sağlamaya çalışıyoruz.  Ama unutmayın, bunda tek başımıza değiliz.  Volkswagen.”

BR10“Fosil yakıtların zararlı olduğunun farkındayız.  Ama bunu inkâr ederiz.  Mobil.”

BR11

Bu dizide görsel örneği yok ama petrol şirketi Total’in afişi şöyle sesleniyor:  “Bizim bu konudaki felsefemiz mi?  Size ne!”  Öte yandan François Hollande, David Cameron, Barack Obama ve Angela Merkel gibi devlet başkanlar için de afişler asılmış.

Başka bir sanatçı girişiminden de söz edelim.  JR Fransız bir sanatçı.  Darren Aronofsky ise Amerikalı film yönetmeni.  El ele vermişler, kısa bir video hazırlamışlar.  Adı “Standing March”.  “Ayakta Durarak Yürümek” gibi.  Bunda her yaştan, her cinsten 500 kişi, yapış yapış bir yığın halinde, ayakta duruyor ve meraklı gözlerle kameraya bakıyor.  Kımıldamadan.  Sonra grup halinde 360 derece dönüp gene kameraya bakıyorlar.  Bu video toplantının açılış günü devlet başkanlarına gösterilmiş.  Mesaj basit:  “İnsanlık bu toplantıda ‘ne yapacaksınız, ne sonuç elde edeceksiniz’ diye merakla bekliyor.  Sizi izliyor.”  Bu video konferans süresince Paris’in değişik yerlerinde dev ekranlarda halka gösterilecekmiş.

DURUP YÜRÜMEK

İki sanatçı bu video için 500 kişiyi stüdyoya davet etmişler.  Onları teker teker videoya çekmişler.  Sonra da elektronik olarak bir araya getirerek büyük kalabalığı oluşturmuşlar.  Müzik de ünlü İngiliz grup Massive Attack’ın imzasını taşıyor.

Girişimin sitesi şöyle:  http://www.thestandingmarch.com/

Atila Alpöge, Ekogazete, 2.12.2015 /  Kaynak: Değişik basın organları.  [Bu yazıya bloğunuzda ya da sitenizde yer vermek istiyorsanız, yandaki bilgileri de (yazarı ve kaynağı) oldukları gibi taşımayı lütfen unutmayın.]

 

Reklamlar
Bu yazı Ekoloji Politikası, İklim içinde yayınlandı ve olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s