Gençler “Gelecek bizim” deyip kolları sıvamışlar

1.000 genç diyor böyle. Hepsi de ortaokul, lise öğrencisi.  Dünyanın dört bir yanından seslerini yükseltmişler.  Sonra da gelip Paris’te buluşmuşlar.  Projelerini birlikte getirerek.  Ortaklaşa bir “Beyaz Kitap” hazırlayıp ‘iklim değişimi’ falan diye yıllardan beri sonuç üretmeden gevezelik yapan politikacılara, devlet görevlilerine sunacaklar.  COP21 toplantısında.  “Sizlerin umurunda değil, ama bizim için bunların yaşamsal önemi var” diyerek.

Bu girişimi düzenleyen RFI (Radio France International). Gençlerin büyük çoğunluğu Fransız okullarından.  Ama yabancı ülkelerden katılanlar da var.  Örneğin, Brezilya’dan, İspanya’dan, Salvador’dan, Lübnan’dan, Tayland’dan… (Türkiye’den yok.  Fransızca eğitim yapan 7-8 okul olduğu halde.)

RFI-1

Ders yılı başından beri bu okullardan 36 sınıf kolları sıvamış durumda. Öğretmenlerinin gözetimi altında değişik projeler geliştiriyorlar.  Birbirinden farklı girişimler.  Ama hepsinin de ana konusu aynı:  iklim değişimi ve yaşanabilir bir dünya.  Ekoloji.  Somut, tutarlı, gerçekleştirilebilir (gerçekleştirilmesi gereken) projeler öneriyor gençler.  İşlenen ana temalar su, beslenme, ulaşım, yerleşme ve enerji.

Bunlar COP21 toplantısı çerçevesinde yapılacak bir buluşmanın ana mesajı olacaklar. “Yirmi birinci yüzyılda doğmuş olanların, yirminci yüzyıllıklardan talebi.”  Gençler, ayrıca “Bana 2050’deki dünyamın resmini yap!” diye bir sergi de oluşturacaklar.  Bunda onların yaptığı çizimler, fotoğraflar, videolar, şiirler, şarkılar, röportajlar yer alacak.  İşte bir genç, radyoevinin bahçesinde çizimine başlamış bile.  Keyfine diyecek yok.

RFI-2

RFI-3

Bunun yanında gençler radyo yayınlarında da rol alıyorlar. Mikrofonların başına geçip görüşlerini duyuruyorlar, projelerini anlatıyor, tezlerini savunuyorlar.

Bir iki projeye de göz atalım. Toulon’daki bir ortaokuldayız.  Öğrenciler toplanmışlar.  Biri “Bizler bir şeyler önerebiliriz.  Ama gerçekleştiremeyiz.  Görev onlara, politikacılara düşüyor.” diyor.  Başka biri “Fabrikalarıyla, otomobilleriyle dünyayı öldürüyorlar.  Kirletmeyi durdurmak gerekir.” diye ekliyor.  Bir başkasının mesajı dosdoğru:  “İklim değişimini durdurmanın zamanı şimdi!”

Öğrenciler ders yılı sonunda oynayacakları bir müzikal de hazırlıyorlar. Haftalardır çalışıyorlar.  Oyunun konusu küresel ısınma.  Öte yandan okul içinde bir yarışma da düzenlemişler.  İklim değişimine karşı en iyi çözüm diye.  Kazanan proje su kullanımında tasarruf düşüncesine dayalı.  Birinci gelen takım bir alarm geliştirmiş.  Bunu duş yapacağınız zaman banyoya alıyorsunuz.  Size ne kadar su kullandığınızı söylüyor.  Çok kullandığınız zaman da ötüyor.

Bir de Bordeaux’ya gidelim.  Oradaki okulda öğrenciler görüş ve tepkilerini kısa bir filmle ifade etmeye karar vermişler.

RFI-4

İşledikleri konu su. Aşırı yağışlar…  Tsunamiler…  Yükselen sular…  Irmakların kirlenmesi…  Senaryoyu da kendileri yazmış, çekimleri de kendileri yapıyor.  Tabii kendileri oynuyor.

Şimdi de Paris’in hemen kuzeyinde, Île Saint-Denis’deyiz.  Burası fakir bir yerleşme, ama dünyası zengin.  Öğrenciler okulun bahçesine elma ağacı dikmekteler.  Bir de bağ oluşturuyorlar.  İnançla emeklerini birleştirerek.  Çevredeki yiyecek atıklarını toplayıp gübre yapmayı da düşünüyorlar.  Birkaç yıl sonra okulun yılda bir ton kadar elma üretebileceğini hesaplıyorlar.

Amiens’deki okul arıcılığa yönelmiş.  Okulun bahçesinde arı kovanları dizili.

RFI-5

Ama arılara besin sağlamak için bahçeye çiçekler de dikmişler. Arıların topluca yok olduklarının farkındalar.  Buna benzer konular hemen hemen her derste gündeme geliyor.  Coğrafyadan, kimyaya ve matematiğe.  Gençler arıların beslenme sistemindeki önemli yerinin farkındalar.  Eklemek gerekir ki, ayrıca akıllılar ve mizah duyguları da yerinde.  Öğrencilerden biri haykırıyor:  “Arı olmazsa, çikolata da olmaz!”

Atila Alpöge, Ekogazete, 7.11.2015 / Kaynak:  Radio France International sitesi, 3.11.2015.  [Bu yazıya bloğunuzda ya da sitenizde yer vermek istiyorsanız, yandaki bilgileri de (yazarı ve kaynağı) oldukları gibi taşımayı lütfen unutmayın.]

Reklamlar
Bu yazı Ekoloji Politikası, Genel Konular, İklim içinde yayınlandı ve , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s