Yatırımcı fonlar otomobil firmalarına rest çekti

Volkswagen skandalı patlayınca firma borsada aşırı değer yitirdi. İlk andaki baş döndürücü düşüş üç hafta sonra %20’lik bir kayıpta durdu duruldu.  Volkswagen’in şu andaki kaybının 15 milyar avro olduğu söyleniyor.  Bunun yarattığı çalkantı, doğal olarak, bu tür girişimlerin sermayesine girmiş olan yatırım fonlarını son derecede rahatsız etti.  On dokuz büyük kuruluş öteki otomobil firmalarını uyarmış.

Uyarmanın ötesinde, hesap sormuşlar bu yatırım fonları. Yolladıkları mektupta birer yatırımcı olarak destekledikleri otomobilcilerin resmi kurallar ve çevresel esaslar hakkında ne durumda olduklarını anlamak istemişler.  Benzeri bir skandal öteki firmalarda patlar mı acaba endişesine girmişler ve yatırımlarını geri çekmek durumunda olduklarını ifade etmişler.

Bu girişim “Share Action” adını taşıyan bir vakıf tarafından koordine edilmiş.  Bu çıkışı yapan yatırımcıların arasında örneğin dev bir kuruluş olan AXA var;  İsveç emeklilik fonları var.  Oluşturulan uyarı mektubu 13 Ekim’de Volkswagen’in ötesinde BMW, Honda, Daimler, General Motors, Ford, Fiat, Peugeot ve Toyota’ya gönderilmiş.

Bu tezkere, araçların sera gazı salımı konusunda AB’de ve ABD’de getirilmeye çalışılan yeni düzenlemelere karşı firmaların gösterdiği direnişin üzerinde duruyor. Örneğin Honda’ya yollanan mektupta, bağımsız bir araştırmaya göre bu markanın salım sıralamasında 15’inci sıraya düşmüş olması üzerinde duruluyor ve önümüzdeki yıllarda firmanın bu konuda ne yapacağı soruluyor.

Mektup firmaların müşterilerine karşı çevre ve ekoloji konularında duyarlılık taşır gibi göründükleri halde, AB ve ABD’nin bu alandaki hazırlıklarını frenleyecek lobicilik yapmalarındaki çelişkiye de değiniyor. Yürütülen lobicilik çalışmalarını incelemiş olan bir araştırma Volkswagen, BMW ve Daimler’in aşırı atak bir çaba içinde olduğunu saptamış.  Bu çalışmaya göre Ford ve Hyundai de yeni düzenlemeleri yavaşlatma yolundaki girişimlerde ön planda yer alıyor.  Öte yandan Renault-Nissan bu konuda en ılımlı çalışma yapan firma olarak görünüyor.

Sözünü ettiğimiz mektubu gönderenler “Firmalara ‘yönetmelikleri aşıp atlatan gizli uygulamalarınız var mı’ diye elbette sorulamaz. Ama bir firma yönetmelik değişikliklerini durdurup erteletme yolunda lobicilerle aşırı çaba gösteriyorsa bazı kuşkular doğar.  ‘Saklayacak, gizleyecek bir şeyleri var galiba’ denir.” diye görüş belirtiyorlar.  Bu bakımdan otomobilcilerin ekoloji alanındaki yeni düzenlemelere direnmesinin hoş karşılanmadığını ifade ediyorlar.

Ne de olsa, resmi kayıtlara göre, otomobil firmaları adına Avrupa Birliği’nde faaliyet gösteren 184 lobici var. Firmalar 2014’te bu çalışmalar için toplam olarak 18,5 milyon avro harcamış.  Bunlardan 18’i yalnızca Volkswagen için çalışmış.  Renault ise 2 lobiciyle yetiniyor.

Bununla birlikte lobiciliğe fazla itibar göstermeyen Renault’nun patronu Carlos Ghosn’un öte yandan AB üzerinde aşırı baskı kurmaya çalışan otomobil firmaları birliğinin başkanı olması bir çelişki gibi karşılanıyor. Ghosn’a ayrı ve özel bir mektup yollanıp bu konuda açıklama yapması istenmiş.

Atila Alpöge, Ekogazete, 17.10.2015 / Kaynak: Eric Albert, Le Monde, 14.10.2015. [Bu yazıya bloğunuzda ya da sitenizde yer vermek istiyorsanız, yandaki bilgileri de (yazarı ve kaynağı) oldukları gibi taşımayı lütfen unutmayın.]

Reklamlar
Bu yazı Ekoloji Politikası, Sağlık - Beslenme, Teknoloji, Ulaşım içinde yayınlandı ve , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s