Bisikleti baş tacı yapmanın on gerekçesi

Gittikçe yaygınlaşıyor bisiklet kullanımı.  Genci, yaşlısı bisikleti tercih ediyor.  Özellikle Batı dünyasında.  Uzmanlar önümüzdeki on yılda dünya nüfusunun büyük çoğunluğu (en az beş milyar kişi) kentlerde yaşayacak diyorlar.  Bu gelişme bisikleti kent içi ulaşımın kralı yapacak, diye ekliyorlar.  Daha sağlıklı, havası daha temiz, gürültüsü daha az bir ortam sunacak bizlere.  Ve çok daha kolay ulaşacağız.

“Bu sözler ne kadar da duygusal ve uydurma!” mı dediniz?  Evet, ama uzmanlar somut kanıtlar ileri sürüp bisikletin yararlarını belgeliyorlar.  İleri sürdükleri on gerekçeyi aşağıda bulacaksınız.

old-man-bike

  • Sağlıklı olma. Bisiklet ömrü uzatıyor. Bisiklet kullanan aşırı şişmanların, kullanmayan şişmanlara göre daha uzun yaşadığı biliniyor. (Bu çalışma 334 bin kişiyi 12 yıl boyunca izlemiş.) Ayrıca sürekli kullanma kalp krizi, diyabet, felç, obezite, mafsal iltihabı riskini azaltıyor. 14.000 kişiyi incelemiş yeni bir araştırmaya göre de bisiklet akciğer ve kalın bağırsak kanserlerini önlemekte yararlı oluyor.
  • Günlük giderleri kısma. Otomobile, taksiye, otobüse ya da metroya binmekten elbette daha ucuza geliyor bisikletli olmak.
  • Çevreye katkı sağlama. Bisiklet öteki ulaşım araçları gibi ne gürültü yaratıyor, ne sera gazı salıyor, ne de havaya zararlı ufak parçacıklar bırakıyor. Hava kirliliğinin her yıl binlerce kişinin ölümüne neden olduğunu hepimiz biliyoruz.
  • Güvenli bir ortam. Bisiklet kullanımı ve yaya ulaşımı artıkça kazalar da, kazaların şiddeti de azalıyor. Beklenmedik ölümler yok oluyor.
  • Enerji kazanma. Bisikleti sürekli kullananlar daha az yorgunluk hissediyorlar. Daha dinç kalıyorlar. Enerji dolu oluyorlar.
  • Derin bir uyku. Bisikletliler yatağa yattıkları zaman daha çabuk uyuyorlar. Daha derin ve daha uzun sürüyor uykuları.
  • Daha parlak, daha canlı bir deri. Stanford Üniversitesi’nde yürütülmüş bir araştırmaya göre bisiklet kullanımı kan dolaşımını hızlandırıyor, deri hücrelerine daha çok oksijen ve besin maddesi gönderiyor, daha fazla toksin atıyor dışarıya.
  • Daha iyi çalışan bir beyin. Illinois Üniversitesi’nde yürütülen bir çalışma sık sık pedal çevirmenin kalbin çalışmasını güçlendirdiğini, bunun da beyni olumlu yönde etkilediğini, bisikletlilerin zekâ testlerinde ötekilerden daha başarılı olduğunu saptamış.
  • Mutsuzluktan kurtulma. Hepimiz bazı bazı mutsuz, kızgın, küskün olabiliyoruz. Böyle zamanlarda bir yere kapanıp duvara bakmak yerine bisiklete atlayıp dakikalarca turlamak olumsuz duygulardan kurtarıyor kişiyi.
  • Birliktelik duygusu. Otomobil içinde tek başına direksiyon karşısında kös kös oturan, kendi içine kapalı birine göre bisikletli kişi daha çok başkalarına açık. Daha kolay arkadaş oluyor. Başkalarıyla daha fazla birliktelik yaşıyor.

BİSİKLET02

Atila Alpöge, Ekogazete, 13.6.2015 /  Kaynak:  Gujari Singh, 12.5.2015, Worldwatch Institute Blogu.  [Bu yazıya bloğunuzda ya da sitenizde yer vermek istiyorsanız, yandaki bilgileri de (yazarı ve kaynağı) oldukları gibi taşımayı lütfen unutmayın.]

Reklamlar
Bu yazı Kentler, Ulaşım içinde yayınlandı ve olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

4 Responses to Bisikleti baş tacı yapmanın on gerekçesi

  1. Geri bildirim: Bisikletliyiz Biz – BİSİKLETİ BAŞTACI YAPMANIN ON GEREKÇESİ

  2. İsmail Şahin - Yıldız Teknik Üniversitesi dedi ki:

    Mayıs ayı sonunda toplanan İMO 11. Ulaştırma Kongresi’nde sunulan “Ulaştırma Planlaması ve Yatırımları Sorunsalı–İstanbul’un Yaka Geçişleri Örneği” adlı bildiriden bir alıntı: Gelin, Karayolu Boğaz Tünel Geçişini (Avrasya tünelini) açılışından itibaren kullanıcılarına ücretsiz geçiş hakkı veren bir BİSİKLET YOLU olarak hizmete açalım. Geometrik özellikleri bisiklet kullanımına uygun olan tünelin, giriş ve çıkışlarında, toplu taşıma sistemiyle bütünleşik bisiklet parkları kuralım; gerekirse tünelin içinde bisiklet bantları oluşturalım; kullanıcıların geçiş kartları kayıtlarından yararlanarak, örneğin yılda 100 geçiş yapanlara ödül olarak bisiklet ve toplu taşıma taşıtlarında yıllık serbest geçiş hakkı verelim. Yapılacak bu teşviklerle, tüneli kullananların sayısı, aksi durumdaki otomobil kullanıcıları sayısından kat be kat daha fazla olacaktır. (Daha fazlası bildiri tam metninde.)

    Karayolları Genel Müdürlüğü’nü temsilen Kongreye katılan ve bir otomobil bağımlısı olduğunu söyleyen bir hanım, bu öneriye ütopik dedi.

    • Niyazi Erk dedi ki:

      Ağzınızdan veya kaleminizin ucundan bal damlıyor. Ama gerçeğe bakınca; Ülkemizde yapılan her kolaylığın karşısında büyüklerimizin rant beklentisi olduğu için halkın sağlığı veya ülke milli serveti ikinci planda olduğundan bu düşüncenin hayata geçebilme şansı yok diyebilirim.

  3. Geri bildirim: BİSİKLETİ BAŞTACI YAPMANIN ON GEREKÇESİ | bisikletliyizbiz.org

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s