Bisiklet yavaş yavaş günlük kent yaşamına yerleşiyor

Yüz yıldır otomobili baş tacı eden ve yaşamı onun gereksinimlerine göre biçimlendiren kentler bisikleti keşfetmekteler.  Belki biraz da şaşkınlıkla.  “Meğerse sosyal maliyeti düşükmüş, kent yaşamına uygun ve uyumluymuş, çevre dostuymuş!” diyerek.  Hollanda, Danimarka gibi bisiklet cennetlerinin ötesinde Londra, New York, Sydney, Montreal, Paris, Singapur gibi birçok kent bisikleti günlük yaşamda daha çok kullanılır kılmaya çalışıyor.

Avrupa Birliği üyesi devletlerin ulaşım politikasıyla uğraşan birimlerinin kurduğu bir birlik olan EPOMM (Avrupa Hareketlilik Yönetimi Platformu) sağladığı ilginç ve kapsamlı veri tabanıyla bu gelişmeye ışık tutuyor.  Bazı kentlerde bisiklet kullanımı otomobil kullanımıyla, hatta toplu ulaşımla başa baş yarışıyor.

Bisikletin ucuzluk, yolda ve park yerinde az yer kaplaması gibi bilinen yararlarının yanında başka öğeler de devreye girmekte.  Örneğin, bedeni çalıştırıp sağlıklı bir yaşam olanağı sağlamasını sigorta şirketleri dikkate almaya başlamışlar;  sürekli bisiklet kullananların sağlık sigortası primlerine indirim yapıyorlar.

Önemli bir gelişme de bisikletin bilimsel araştırmalara ve teknik uygulamalara konu olması.  Örneğin, park edilmiş bisikletlerin çalınmasına karşı bazı teknolojik önlemler geliştiriliyor.  Kent yöneticileri de, mühendisler de bisiklet yolu oluşturmanın “Yap gitsin!” demeden, ciddiye alınması gereken ve çeşitli incelikleri olan bir konu olduğunu fark etmedeler.  Ulaşımla ilgili meslek toplantılarında bisiklet, sık sık, özgün bir gündem maddesi oluyor artık.

Bu arada Hollanda’da Delft ve Amsterdam üniversiteleri öğrencilerinin bir araya gelerek oluşturdukları ‘İnsan Gücü Takımı’ndan söz edelim.  Bu gençler birkaç yıldan beri yalnızca insan gücüyle çalışan, bisiklet türü bir araç geliştirme ve bununla dünya hız rekoru kırma iddiasındalar.  Nitekim saatte 133 kilometrelik bir hıza bile ulaştılar.  Hiçbir yapay enerjiye yaslanmadan…  Yalnızca bacak gücüyle…  Sürücü bunun içinde adeta yatar durumda uzanıyor.  (Aşağıdaki resimde gençleri kendilerini denemelere hazırlama amacıyla egzersiz yaparken görüyoruz.)

BIKE05

3-4 yıldan beri tasarlayıp geliştirmekte oldukları ‘bisiklet’ çok hafif malzemeden yapılmış aerodinamik bir kabuk taşıyor.  Tekerlekleri, tekerlek lastikleri ve pedal sistemi hep özel üretim.  İşte bu garip bisiklet.

?????

Şimdi de bu deneyimle uğraşan gençleri görüyoruz.  [Girişimin teknik ayrıntılarını bu adreste görebilirsiniz.]

?????

Atila Alpöge, Ekogazete, 29.11.2014 /  Kaynak: Olivier Razemon, Le Monde, 26.11.2014.  [Bu yazıya bloğunuzda ya da sitenizde yer vermek istiyorsanız, yandaki bilgileri de (yazarı ve kaynağı) oldukları gibi taşımayı lütfen unutmayın.]

 

Reklamlar
Bu yazı Sağlık - Beslenme, Teknoloji, Ulaşım içinde yayınlandı ve , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s