Getir plastik şişeni, al metro biletini

Yukarıdaki ifade çocukça bir tekerleme gibi duruyor, ama Pekin’de gittikçe yaygınlık kazanan ciddi bir olgu.  Pekinliler metroya binecekleri zaman yanlarında getirdikleri plastik şişeleri bir makineye sokuyorlar ve bilete dönüşen kredi kazanıyorlar.  Şişenin büyüklüğüne ve plastiğin cinsine, kalitesine bağlı olarak.  Metro bileti şimdilerde (TL cinsinden) 70 kuruş kadar.  Kredi ise şişe başına 5-10 kuruş arasında değişiyor.

PEKİN01

Bu şaşırtıcı olayın arka planına bir göz atalım.  Çin’de, özellikle büyük kentlerde, plastik şişe toplayıcılığı azman bir ekonomik etkinlik.  Çin’deki toplayıcı kişi sayısının toplam olarak 500 bin ile 20 milyon arasında değiştiği söyleniyor.  Bunlar kapı kapı dolaşıyor ve plastik şişeleri az bir para karşılığı satın alıyorlar.  Sonra da bunları plastik işleyen firmalara ya da ufak atölyelere satıyorlar.  Örneğin bu alandaki en büyük firma olan “Incom Recycle Co.” yılda 50 bin ton plastik şişe satın alıyor.  Öte yandan Pekin’de yıllık olarak 200 bin ton plastik şişe kullanıldığı da biliniyor.

PEKİN03

Şişe toplama çabasını küçümseyip hor görmeyin.  Bazı araştırmacılara göre bu alan, tarımdan sonra, Çin ekonomisinin başta gelen ekonomik etkinliklerinden biri.  Bir yazar bu olguyu şöyle vurguluyor:  “Atıkları geri kazanma Batı dünyasında özenilecek bir yeşil eylemdir.  Buralarda ise ciddi bir kazanç yolu.”

Gözlemcilere göre ‘metro istasyonu makinaları’ girişiminin iki farklı boyutu var.  Biri, olabildiğince büyük miktarda plastik toplayıp kontrol altına alabilmek.  Çünkü  şu anda kapı kapı toplanan plastiğin büyük bölümü ufak atölyelerde, ilkel tezgâhlarda elden geçirilirken sağlıksız sonuçlar veriyor, aşırı çevre kirliliği yaratıyor.  İkinci boyut, halka çevre endişesi aşılamak ve bu bilinci güçlendirmek.

PEKİN02

Makine yuttuğu şişeyi önce sıkıştırıp eziyor.  Sonra ufak bir analiz yürütüp plastiğin cinsini saptıyor ve bunları cinslerine, hatta renklerine göre ayırıp depoluyor.  En sonunda da vereceği kredi miktarını hesaplıyor.  Yolcu metro abonman kartını zaten makineye sokmuş ve beklemektedir.  En sonunda makine oluşan krediyi karttaki miktara ekliyor.

Bu sistemi yukarıda adını verdiğimiz Incom yürütüyor.  İstasyonlara yerleştirilecek makine sayısının 3.000’e çıkması planlanıyor.  Ne de olsa metro sisteminin (toplamı 465 km tutan) 17 hattı ve 232 istasyonu var.

Atila Alpöge, Ekogazete, 15.11.2014/  Kaynaklar:  Jonathan Watts, The Guardian, 13.7.2012 – Matt Hickman, Mother Nature Network, 27.8.2014.  [Bu yazıya bloğunuzda ya da sitenizde yer vermek istiyorsanız, yandaki bilgileri de (yazarı ve kaynakları) oldukları gibi taşımayı lütfen unutmayın.]

 

Reklamlar
Bu yazı Atıklar, Kentler, Teknoloji, Ulaşım içinde yayınlandı ve , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s