Günün esprisi: “Yeşil kent” ödülüne aday olan İstanbul

Bu anlama gelen başlık altında bir yazı çıktı, ünlü İngiliz gazetesi The Guardian’da. Öğrendiğimize göre İstanbul Belediyesi Avrupa Birliği’nin her yıl verdiği “Avrupa’nın Yeşil Başkenti Ödülü”ne aday olmuş.  Yazı sahibi “Kalkınıyoruz diye durmadan orman kesen, yeşil alanlara buldozer sokan, protesto edenleri tepeleyen, çevre düşmanı devasa projeler üreten bir kent nasıl yeşil olurmuş?” diye alay ediyor.

Yazı kanal, köprü ve havaalanı projelerine değindikten sonra Gezi olaylarını anımsatıyor ve diğer çevre protestolarında polisin takındığı sert tutumdan söz ediyor. Daha sonra da Validebağ’da yaşananların ve kesilecek binlerce ağacın üzerinde uzun uzun duruyor.

AB, Avrupa’nın Yeşil Başkenti Ödülü’nü 2010’da vermeye başlamış. Amaç ekoloji alanında çok başarılı bir kenti örnek göstererek, kent yönetimlerini çevreci bir politikaya özendirip cesaretlendirmek.  Her yıl 10-15 kent aday oluyor.  Çok değişik alanlardaki uzmanlardan oluşan uluslararası bir jüri, aday kentleri “çevre dostu kentsel yaşam” sunma ve başka yerlere örnek olma açısından değerlendiriyor.  Seçilen kent “Yılın Yeşil Başkenti” ilan ediliyor.  Şimdiye kadar sırasıyla Stockholm, Hamburg, Vitoria-Gasteiz (İspanya), Nantes (Fransa) ve Kopenhag kazanmış ödülü.  2015 ve 2016 ödüllerini kazanmış olanlar da belli:  Bristol (İngiltere) ve Ljubljana (Slovenya).

[Ekogazete iki yıl önce “Kentlerin En Yeşili” başlığı altında Kopenhag’la ilgili bir değerlendirmeye yer vermişti. Aynı sayıda 30 Avrupa kentini gene bu açıdan değerlendiren başka bir yazı vardı. Bundaki sıralamada İstanbul 25’inci geliyordu.]

2017 ödülünün 12 adayı var: İstanbul’dan başka Bursa, Portekiz’den Lizbon, Porto ve Cascais, İrlanda’dan Cork, Almanya’dan Essen, Macaristan’dan Pécs ve diğerleri.

Jüri değerlendirme çalışmasında kentleri bir takım ölçütlerin ışığında ele alıyor ve her biri için somut, sayısal veriler istiyor. Bunlar şöyle:

  • İklim değişimini frenleyecek ne gibi önlemler alındığı
  • Sera gazı salımını düşük tutan huzurlu bir ulaşım düzeninin olup olmadığı
  • Yeşil alanların miktarı ve niteliği
  • Kent ortamının ne kadar gürültülü olduğu
  • Atık toplama, değerlendirme ve yeniden kazanma sisteminin niteliği ve başarısı
  • Doğaya ve biyoçeşitliliğe sahip çıkma düzeyi
  • Hava kirliliğinin derecesi
  • Su kullanımının (tasarruf, kayıpları azaltmak, vb. gibi) niteliği
  • Atık suların arındırılmasındaki başarı
  • Çevreye dönük girişimlerde uygulamaya konulan yeni ve yaratıcı sistemler
  • Yerel idarenin çevre konusunda nasıl örgütlenmiş olduğu ve bunun kapasitesi
  • Enerji kullanımını azaltmadaki başarı
  • Çevre konularında sivil toplumun görüş ve isteklerini dikkate alma, çevre endişesi taşıyan grupların katılımını sağlama

Avrupa Birliği bu yarışmaya katılmak isteyen kentlerin sorumluları için bir tanıtma toplantısı düzenliyor ve sürecin ayrıntıları ile değerlendirme ölçütleri konusunda bilgi veriyor. Bu yılın toplantısı 5 Eylül’de yapılmış.  (Akla takılan soru şu:  Acaba İstanbul’dan katılım oldu mu?  Giden kişilerin yabancı dili yeterli miydi?  Meselenin boyutları anlaşıldı da, “Boş ver, biz bildiğimizi okuyalım!” mı denildi?)  Jüri ödülü kazanan kenti gelecek Haziran’da açıklayacak.

Bu noktada bir not düşelim. Dünya kentlerini çeşitli alanlarda irdeleyen kapsamlı bir araştırma değişik kültür olguları içinde yerleşmelerin yeşillik oranlarını da saptamış.  Bu araştırmaya buradan ulaşabilirsiniz. Buna göre İstanbul’daki yeşil alan oranı %1,5.  Londra’da %38,4, Berlin’de %14,4, Paris’te %9,4, Şangay’da %2,6 ve Seul’da %2,3.  (Adı geçen araştırmanın raporuna buradan ulaşabilirsiniz.  Kentlerin kültür olgularına eğilen 119 sayfalık araştırmanın 79’uncu sayfasında bu değerler veriliyor.)

Avrupa Birliği’nin bu ödülü hakkında ayrıntılı bilgiye ulaşmak isterseniz buraya tıklayabilirsiniz.

Atila Alpöge, Ekogazete, 8.11.2014 / Yararlanılan kaynaklar: Zia Weise, The Guardian, 3.11.2014 –  Hürriyet Daily News, 27.10.2014. [Bu yazıya bloğunuzda ya da sitenizde yer vermek istiyorsanız, yandaki bilgileri de (yazarı ve kaynakları) oldukları gibi taşımayı lütfen unutmayın.]

 

Reklamlar
Bu yazı Atıklar, Ekoloji Politikası, Kentler, Ormanlar, Su, Ulaşım içinde yayınlandı ve , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s