Bisiklet hepimizin çıkarına

Bisiklete binmeyenlerin, bisikletten hoşlanmayanların bile yararına bisiklet. Ancak çok kişi “Bisiklet, bisiklet diye kafamızı şişirmeyin!  Caddelerde bisikletlere özel şeritler oluşturulmalıymış, falan!  Bunlar beni ilgilendirmiyor!  Ben bu yaşta bisiklete binmem!” diyor.  “Bisiklet otomobiller için tehlikeli!” diye düşünenler de var.  İngiltere’de Westminster Üniversitesi’nden bir araştırmacının hazırladığı rapor bisiklet olgusunun herkes için yararlı olduğunu ortaya seriyor. Kesin kanıtlarla.

Raporun sahibi Dr. Rachel Aldred. Sosyoloji kökenli ulaşım uzmanı.  24 sayfalık rapora buradan ulaşabilirsiniz.  Değişik ülkelerde yürütülmüş 118 bilimsel çalışmayı kaynak gösteren araştırmayı İngiliz bisikletçilerinin birliği olan British Cycling talep etmiş.  Aslında dev bir kuruluş bu.  100.000’i aşan üyesi var.

KOPENHAG

Bu genel tanıtmadan sonra raporun sergilediği verilere bir göz atalım. Burada verilen sayılar ileri yıllarda İngiltere’nin Danimarka ve Hollanda düzeyinde bisiklet kullanımına ulaşacağı ve benzer önlem ve uygulama sistemlerinin kurulacağı kabulüne dayanıyor.

  • Trafik kazaları nedeniyle ortaya çıkan yıllık ölüm sayısında 500’lük bir azalma olacaktır.
  • Bisiklet kullanımının artması bedenlerin daha iyi çalıştırılmasını, dolayısıyla halk sağlığını olumlu olarak etkileyecektir.
  • Halkın daha az kaza geçirmesi ve daha sağlıklı yaşamaya başlaması nedeniyle (ciddi sıkıntı içinde olan) ulusal sağlık sigortası 20 yılda 19 milyar avro tasarruf sağlayacaktır.
  • Daha fazla bisiklet daha az gürültü anlamına gelir. Kanada’da yürütülmüş olan bir araştırmaya göre, trafik gürültüsünün yüksek olduğu kent bölümlerinde yaşayanlar sakin kesimlerde yaşayanlara göre %22 oranında daha fazla kalp rahatsızlığı çekiyor.
  • Bisikletle yolculuk yapanlar otomobille gidenlere göre daha az stresli oluyor. (Bu konuda BBC’nin verdiği bir haber de var.)
  • Araç trafiği az olan yerlerde huzur ve komşuluk ilişkileri, yoğun trafik koşullarındaki mahallelere göre çok daha candan ve sıcak düzeyde oluşuyor.
  • Bisikletler için güvenilir yolculuk koşulları sağlandığında gençler daha bağımsız hareket edebiliyorlar. Örneğin Hollanda’da ilkokul öğrencilerinin yarısı okula bisikletle gidiyor. Bu oran İngiltere’de %1.
  • Bisiklet yaşlıları evlerinde tek başlarına hapis kalmaktan da kurtarıyor. Hollanda’da 80 yaşın üstünde olanların %20’si bisiklet kullanıyor.
  • Bisiklet fakir ailelerin hareketliliğini % 25 arttırıyor.
  • Bisikletlere sağlanan öncelik yüzünden otomobilleriyle alışverişe gelmekte zorluk çekecek kimseler yüzünden mağazaların satışlarında düşme olacağı korkusu geçersiz. New York’taki uygulamalarda daha çok kişinin mağazalara ulaşıyor olması sayesinde satışlar %24 artmış.

Böyle bir raporu ülkemizde ciddiye alabilecek nitelik ve yetenekte birileri çıkar mı acaba?

Atila Alpöge / Yararlanılan kaynak:  Peter Walker, The Guardain, 16.10.2014 – BBC, 14.09.2014

 

 

Reklamlar
Bu yazı Kentler, Sağlık - Beslenme, Ulaşım içinde yayınlandı ve , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

One Response to Bisiklet hepimizin çıkarına

  1. btlbkmn dedi ki:

    Reblogged this on btlbkmn.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s