“Bizim markette paketlenmiş yiyecek bulamazsınız”

Hayır! Burada paketlenmiş mala yer yok.  Satılanlar karton kutuda, plastik torbada, kavanozda değil.  Tarladan, ağaçtan geldikleri gibi sergileniyorlar.  Müşteri torbasını, kutusunu, kabını kendi getiriyor.  Bunlar markete girişte tartılıyor, ağırlıkları etiketlere işlenip üstlerine yapıştırılıyor.  Müşteri sebzesini, meyvesini istediği kadar keyfince alıyor.  Kasaya gidince gene tartılıyor kaplar, etikette yazılı ağırlık düşülüyor ve ödeme hesaplanıyor.  Hepsi bu.  Berlin’deyiz.

Kısa zamanda büyük ün kazanan marketin adı “Original Unverpackt”.  Berlin’de Türk mahallesi diye bilinen Kreuzberg’de. Bu ilginç girişimi başlatan iki genç kadın da işte bunlar:  Sara Wolf ve Milena Glimbovski.

PLASTİKSİZ BERLİN 1

Onlara “Böyle bir şeye niye gerek duydunuz ki?” diye sorarsanız, yanıt hazır. “İki ayrı nedeni var.” diyorlar.  Biri…  İnsanlar artık kutuydu, şişeydi, plastikti gibi sonunda atık olan şeylerden bıktılar.  Kaynakların daha dikkatli kullanılmasını istiyorlar.  İkincisi de…  Müşteri burada alacağını istediği miktarda, kullanacağı ölçüde alıyor.  Bazı şeylerin yarısını kullanıp, öteki yarısını aylar boyu kutu içinde mutfağın bir köşesinde depolamıyor.”

Tabii, bu girişimin arka planında endüstrileşmiş, küreselleşmiş bir ekonomi anlayışına tepki de var. Ticari amaçları ve pazarlama hedeflerini ön plana almış, ürünü kimyasallarla işlemiş bir beslenme modelinin ötesine gitme niyeti, yavaş bir hızla da gelişse, gündeme geliyor artık.

Original Unverpackt’ın genel görünümü aşağıdaki gibi. Önde ürünlerin sergilendiği tezgâhlar.  Karşı duvarda ise…

PLASTİKSİZ BERLİN 2

Karşı duvarda büyük kavanozlar var. Bunlarda küçük boyutlu ürünler buluyorsunuz.  Mısır gibi…  Un gibi…  Bulgur gibi…  Ceviz gibi…  Ya da zeytinyağı gibi sıvılar.  İstediğinizi, istediğiniz kadar kabınıza kendiniz dolduruyorsunuz.

PLASTİKSİZ BERLİN 3

PLASTİKSİZ BERLİN 4

Yıllar önce, ülkemizde de böyleydi alışveriş. Fileyle giderdiniz pazara, istediğiniz kadar alırdınız istediğinizi.  Paketlemeye gerek duyulmazdı.

Atila Alpöge / Yararlanılan kaynak:  Leah Borromeo, The Guardian, 16.9.2014

 

 

 

 

Reklamlar
Bu yazı Atıklar, Sağlık - Beslenme içinde yayınlandı ve olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s