Oturup durma. Ayakta çalış

Bu yeni bir eğilim.  Amerikan Tıp Birliği (AMA) bürolarda çalışanlara ve işverenlere böyle sesleniyor, bu görüşe uygun düzenlemeler yapmalarını tavsiye ediyor.  “Bu ciddi bir sağlık sorunu!” diyor birlik ve saatlerce oturmanın tehlikelerini sıralıyor:  Sırt ağrıları, kalp rahatsızlıkları, diyabet, belkemiği kanseri, kan dolaşımında düzensizlikler, beyinde uyuşukluklar, Alzheimer, kas gevşemesi dolayısıyla dengesizlikler, yürüme aksaklıkları, düşmeler ve ötesi.

AMA daha da ileri gidiyor ve ekliyor:  “Günde bir saatten fazla kımıldamadan, oturduğu yerden televizyon seyredenlerin ötekilere göre %61 erken ölüm riski var!”  Bu, 8,5 yıl sürmüş kapsamlı bir araştırmanın sonucu.  Uzmanlar “Hareketsizlik sigaranın tahribatından daha fazla ölüme neden oluyor!” diyor.

AYAKTA DİKİL-2

Peki, ne yapmak gerekiyor?  AMA, uzun süre oturma durumunda olanlara bazı öneriler getirmiş:

  • Otururken öne eğilme, dik dur.
  • Omuzları rahat bırak; kasık halde durmasınlar.
  • Kollar olabildiğince yana sallansın.
  • Dirsekler 90 derecelik açı yapsın.
  • Sırtı yastık gibi bir şeyle destekle.
  • Ayak düz halde yere bassın.

 

AYAKTA DİKİL-1

Üzerinde ısrarla durulan önlemlerden biri “ayakta durma masası”.  Yanda 2012’de ‘Wired’ dergisinin önerdiği masayı görüyorsunuz.  Öyle anlaşılıyor ki, Google ve Facebook son zamanlarda bazı bürolarında bu tür masaları kullanmaya başlamışlar.  Bunları yapan firmalar yepyeni bir pazar oluştuğunu belirtiyor.  Avukatlar, üniversite profesörleri, sağlık personeli bu yöne hızla kayanlar arasında başı çekiyor.  Hatta altında yürüme bandı olan bir model bile var;  öyle ki, kişi çalışırken bir de yürümüş oluyor.  Tabii, sürekli ayakta durmak gerekmiyor.  Bazı masaları istediğiniz anda oturma pozisyonundan ayakta pozisyonuna geçirebiliyorsunuz.

Bu yeni tip masanın ötesinde yapılabilecekler de var.  Bunlardan biri çalışmaya ve hareketsizliğe zaman zaman ara verip bazı egzersizler yapmak.  Yoga gibi…

AYAKTA DİKİL-3

Ya da büyük bir topun üstüne oturup ileri geri sallanmak gibi.  Doktorlar “Her yarım saatte bir ayağa kalkın, bir dakikalık bir tur atın, asansöre bineceğinize merdivenleri tercih edin, iş arkadaşınıza internetten ileti göndereceğinize onu görmeye gidin.” diyorlar.  Ve ekliyorlar:  “Televizyon seyrederken reklamlar gelince, kalkın ve dolaşın.”

Bu konu hiç de hafife alınacak bir şey değil.  İşte çalışırken oturuyoruz, eve giderken otomobilde oturuyoruz, evde televizyon izlerken oturuyoruz.  Bedenimiz yalnızca oturmak için yapılmadı.  Amerika’da yapılmış bir araştırmaya göre kişiler günde 7,7 saat oturuyorlar.  Büro çalışanlarının %70’i ise her gün 5 saatlerini oturmakla geçiriyorlar.  Tabii, sonra da gelsin sağlık sorunları, gelsin doktor, gelsin ilaç.

Atila Alpöge /  Yararlanılan kaynaklar:  Shoshana Berger, Wired, 10.7.2012  –  Bonnie Berkowitz and Patterson Clark, Washington Post, 20.1.2014  –  Marlène Duretz, Le Monde, 28.1.2014  –  Le Monde, 30.5.2014

 

 

 

 

Reklamlar
Bu yazı Sağlık - Beslenme içinde yayınlandı ve olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

One Response to Oturup durma. Ayakta çalış

  1. Geri bildirim: |sağlık| Oturup durma. Ayakta çalış | gökler

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s