Ülkemizin üniversiteleri bu girişime seyirci mi kalacak?

TOEFL testini bilirsiniz mutlaka.  Hani 130 ülkede, 9.000’i aşkın okulda geçerli olan ve İngilizceye hâkim olma düzeyini saptayan uluslararası test.  Bundan yeterli not almadıkça bazı okullara girilemiyor.  Uluslararası ilişkileri olan işyerleri de bu teste göre eleman alıyor artık.  İşte, buna benzer bir test daha çıkmakta.  ‘Benim’ diyen, saygınlık iddiası taşıyan her üniversiteyi ilgilendiren bir test.

Yüksek öğretim kurumlarını kısa zamanda er geç bağlayacak olan bu gelişmenin başlangıç noktası 2012’deki Rio+20 zirvesine dayanıyor.

RIO-20

[Ekogazete bu önemli toplantıyı birkaç yazıyla yansıtmıştı.  Örneğin bu yazılardan biri buÖteki ise şu.]  Genelde başarısız diye damgalanmıştı bu uluslararası toplantı, ama işte orada ekilmiş olan bir tohum çiçeğini, meyvesini vermeye başladı.

image18_777

Toplantının bu konuyu da içine alan bildirisi ‘Higher Education Sustainability Initiative’ adını taşıyor.  [Ekogazete ‘sustainability’nin dilimizdeki karşılığı olarak ortalıkta dolaşan (dil dolaştıran, tekerlemeye benzeyen, dil üstünde kaydırmaca oynatan) ‘sürdürülebilirlik’ sözünü sevmediği için biz buna şimdilik kaydıyla ‘Yüksek Öğretimde Ekoloji Girişimi’ deyip geçelim.]

Bu önemli bildiriyi ilk yılı içinde 47 ülkeden 272 eğitim kurumu imzaladı.  Listeye buradan ulaşabilirsiniz.  Türkiye’den (ne yazık ki!) yalnızca bir eğitim kurumunun imzası görülüyor:  Bilgi Üniversitesi.

İmza veren kurumlar şu yükümlülükleri üstleniyor:

  • Ekoloji kavramlarını işleyip öğretmek. Bu amaçla eğitim programlarında gereken değişiklikleri yapmak.
  • Bu alanda yürütülecek bilimsel araştırmaları cesaretlendirmek. Bu konuda başka kurumlarla yakın işbirliği yapmak.
  • Ekoloji hedefli ilkeleri kendi kampüslerinde uygulamak. Salımları azaltmak, atıkları azaltıp kontrol altına almak, satın alma programlarında gereken uygulamaları yapmak, vb. gibi.
  • İçinde oldukları yerel ortamın ekoloji endişeli girişimlerine önder olmak, destek olmak.

Bu büyük programı Birleşmiş Milletlerin UNESCO, Çevre Programı, Kalkınma Programı gibi ilgili bütün kuruluşları benimsiyor, önemsiyor ve destekliyor.  Girişimin hazırlık çalışmaları için kurumlara 30 Haziran 2015’e kadar süre tanınmış durumda.  O tarihten sonra program işlemeye başlayacak.  Girişimin geri planında ekolojik sıkıntılar yaşanacak olan geleceğin dünyasına sahip çıkacak kadroları şimdiden yetiştirme düşüncesi yatıyor.

Öte yandan Fransa’daki ‘Kedge Business School’ öğrencilere dünya çapında sunulacak (TOEFL anlamında) uluslararası bir test sistemi geliştirmeyi üzerine aldı:  ‘Sustainability Literacy’ Testi.

LOGO

Kedge Business School’ Fransa’daki önde gelen 3-4 işletme okulunun birlikte kurdukları bir yüksekokul.  Bu test konusundaki çalışmalarında işveren kuruluşlarını, işçi sendikalarını, çevreci dernekleri ve öğrenci birliklerini de devreye almışlar.  Bir çerçeve oluşturulmuş ve bir deneme sınavı düzenlenmiş.  Test geçtiğimiz yıl içinde Fransa’da 6.000 öğrenciye sunulmuş.  Bunun ötesinde bazı işyerleri de deneme testini kendi çalışanlarına sunmayı planlıyormuş.  Bu ne anlama geliyor?  Acaba ileri yıllarda işe girerken böyle bir testten geçmek mi gerekecek?  Bu testin ana sayfasına buradan girebilirsiniz.

Hazırlıkları yürütenler “Bugün ortalıkta görünüp konuları yönlendiren yönetici ve politikacı kadroların ekoloji alanındaki zaafları, yetersizlikleri ve yaşamsal yanlışlıkları bu anlamda birikim yaratmanın, geleceğin kadrolarının şimdiden yetiştirilmesinin önemini vurguluyor.” diyorlar.

Testin geliştirilmesinde başka ülkelerin kurumlarıyla da işbirliği yapılmış.  Testteki soruların üçte ikisi çok genel, dünyanın her yerinde geçerli olabilecek nitelikte.  Üçte biri ise ülkelerin kendilerine özgü, yerel konularına dönük öncelik taşıyor.  Bu yaklaşım içinde 25 ülkeyle işbirliği yapılmış.  Örneğin Çin, Hindistan, ABD, Brezilya, Senegal, Kolombiya, İsviçre, Japonya, İspanya, İtalya, Arjantin gibi ülkeler için test geliştirilmiş.  Çalışma gereği 22 ülkede de işbirliği komiteleri oluşturulmuş.  Bunların listesini bu sayfaya tıklayarak görebilirsiniz.  Ülkeler de aşağıdaki haritada sergileniyor.

ÜLKELER

Böyle bir test, kavram olarak, bugünlerde ileri, geri çok tartışılan bir konu.  Üstelik bazı üniversiteler kendi kurumlarıyla sınırlı kalan bazı denemeler de yürütmüşler.  Örneğin, Maryland Üniversitesi iki yıl önce 9.000 öğrencisine sunduğu bir testin bulgularını sergileyen bir rapor yayımlamış.  Raporda sorulmuş, denenmiş sorular da yer alıyor.  Bu konudaki değişik deneme ve bakış açılarına ilgi duyuyorsanız Google’da ‘sustainability literacy test’ başlığıyla bir arama yapabilirsiniz.

[Bu oluşumun ortasında karşımıza çıkan esas sorular, galiba, şunlar:  Bizim üniversitelerimiz bu geleceğe dönük, önemli girişimin dışında kalmakta daha ne kadar direnecekler?  “Kollar sıvansın ve bu uluslararası oluşumun içinde yer alınsın.” diye hangi üniversitenin rektörü, öğretim üyeleri, öğrencileri harekete geçecekler?]

Atila Alpöge /  Yararlanılan kaynaklar:  Anne Sophie Novel, Le Monde, 3.4.2014 ve değişik kaynaklar

 

Reklamlar
Bu yazı Ekoloji Politikası, Genel Konular içinde yayınlandı ve , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s