Bisiklet yolları tıkış tıkış

Kopenhag ulaşım planlama müdürünün şikâyeti var:  “Kavşaklarda otomobilimle yola devam edebilmek için bazen 3-4 yeşil ışığı beklemem gerekiyor.  Çünkü yandan diklemesine gelen bisiklet konvoyu yolu öylesine tıkıyor ki, ilerleme olanağım kalmıyor.”  Eyvah!  Kent içi ulaşımında çözüm olarak bisiklete bel bağlamıştık.  Ne yani?  Şimdi bir de bisikletin yarattığı trafik sorunuyla mı boğuşacağız?  Ulaşım müdürü böyle derse!

Bisikletliler trafik ışıklarının onlar için yeşil yanmasını efendice bekliyorlar.  Ama sayıları o kadar fazla ki, hepsi de bir anda, onlara tanınan zamanda, karşıya geçemiyorlar.  Bir konvoy oluşuyor ve yol tıkanıyor.  Bir zamanlar tam tersi oluşurdu.

KOPENHAG

Danimarka ve Hollanda gibi bisiklet kullanımının çok yaygınlaştığı yerlerde yaşanan birkaç sorun var:  Yollarda bisiklete ayrılan şeritlerin yetersiz kalması.  Ve bisikletleri park etme alanlarına duyulan gereksinim.  İlginçtir, bu dertleri bir zamanlar otomobiller için söylüyorduk.

Bir örnek verelim.  Hollanda’nın kuzeyindeki Groningen’deyiz.  Nüfus 200 bin.  Bisiklet sayısı ise 375 bin.  Neredeyse kişi başına iki tane.  Burada araçlı yolculukların %50’si bisikletle yapılıyor.  Üstelik belediye bunu %65’e çıkarmak istiyor.  Ama park etme sorunu ne olacak?  On yıl önce tren istasyonunun önünde 3.000 bisiklet park ederdi.  Bugün sayı 10.000’e çıktı.  Kentteki öğrenci sayısı o kadar çok artıyor ki, önümüzdeki yıllarda bu sayının 15.000’e ulaşacağı düşünülüyor.  Çaresiz kalan belediye istasyonda katlı bisiklet parkı inşa etti.  Şimdi “Bunu paralı park haline getirsek mi acaba?” diyorlar.

Kopenhag’da da benzeri durum var.  O kadar ki, belediye bisiklet altyapısını iyileştirmek için bu yıl 22 milyon avro harcadı.  Kentin çevre ve teknolojiden sorumlu başkan yardımcısı Ayfer Baykal “Bu iyi ve verimli bir yatırım!” diyor.  [Ayfer Baykal’ı anımsadınız mı?  Ekogazete onu eski iki yazısında selamlamaktan gurur duymuştu.  Aşağıdaki resimde onu bisikletinde görüyorsunuz.]  Bu nedenle Kopenhag bisiklet kullanımını kolaylaştırma yolunda yatırım yapmaktan kaçınmıyor.

AYFER BAYKAL

Berlin’de de politika bisiklete öncelik tanımak.  Ancak hem bütçe sıkıntıları nedeniyle, hem de çoğu caddenin darlığı yüzünden belediye bazı yolları araç trafiğine toptan kapatıp bisikletlere vermeyi tercih ediyor.

[Belki farkındasınız, bisikletin Ekogazete’de sevgi dolu bir yeri var.  Bazı eski bisiklet yazılarına ulaşmak istersiniz diye söylüyoruz.  Buyurun, bir seçki;  istediğinize tıklayın:  Paris ve bisikletÇin ve bisikletGene Paris ve bisikletNew York ve bisikletAvrupa Birliği ve bisiklet.  Bir de yukarıda Ayfer Baykal için verdiğimiz göndermelerde de bisiklet bulacaksınız.]

Atila Alpöge /  Yararlanılan kaynak:  Holger Dambeck, Spiegel Online International, 8.8.2013

Reklamlar
Bu yazı Kentler, Ulaşım içinde yayınlandı ve , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

One Response to Bisiklet yolları tıkış tıkış

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s