Roma deyince aklınıza ne gelir?

Herhalde, Coliseum!  Dünyanın en büyük açık hava tiyatrosu.  Roma’nın göbeğinde.  Ama şimdilerde büyük bir çekişmenin göbeğinde.  Çünkü iki aydan beri Roma’da yeni bir belediye başkanı var:  Orta sol Demokrat Parti’den İgnazio Marino.  Ünü sınırları aşmış bir cerrah.  Çığır açmış kalp nakli ameliyatları yapmış.  Planladığı en son ameliyatta ise Roma’nın göbeğine ve Coliseum’a bıçak atmak istiyor.

ROMA-1

Marino bu ulusal anıtın, insanlığın bu kültür mirasının çevresini trafiğe toptan kapatmak istiyor.  Kapattı da.  3 Ağustos’tan beri özel otomobiller ve kamyonlar buraya giremiyor.  Yalnızca otobüsler, taksiler, cankurtaranlar ve itfaiye araçları girebiliyor.  Ancak hız sınırlaması var:  saatte en fazla 30 km.

ROMA-2

Başkan şöyle diyor:  “Burası sıradan bir caddeydi.  Şimdi Romalıların gezinti alanı olacak.”  Bunu vurgulamak için geçen hafta bir eğlence gecesi düzenlendi burada.  Şiirler okundu, filmler gösterildi, klasik müzik konserleri verildi.  Bazı uzmanlar buranın tarihine ışık tutan ilginç konuşmalar yaptılar.  “Bir rüya gerçek oluyor!” dendi.

Belediye başkanı bununla yetinmiyor.  Birkaç yıl içinde burayı her türlü araca kapatacak.  Daha da ötesi yayalaştırılmış alanı iyice genişletecek ve dünyanın en büyük kentsel arkeolojik parkı haline getirecek.

Ama bu girişim sert bir direnişle karşılaşıyor.  Yakın sokaklarda oturanlarla mağaza sahipleri endişeli.  Birileri “Otopark yerlerimiz gitti!” diye yakınırken, başkaları “Şimdi yan sokaklarda trafik artacak!” diyorlar.  Mağaza sahipleri de müşterilerinin azalmasından korkuyor.

Başkan “Bir dakika!” diyor.  “Eğer mesele sigara almak için gelip aracını park etmek isteyen kişinin çıkarıyla, Coliseum’un çıkarı arasında bir tercih yapmak ise, ben tercihimi ikincisinden yana kullanıyorum.”  Başkanın direnmelere baş eğmeyeceği hissediliyor.  20 yıl ABD’de ünlü hastanelerde cerrah olarak çalıştıktan sonra kentine geri dönen Marino bir bisiklet düşkünü.  Kent içinde hep bisikletle dolaşıyor.  Korumalarının bile kendi peşinde bisiklet pedallamasını istiyor.

Atila Alpöge /  Yararlanılan kaynak:  Salvatore Aloise, Le Monde, 6.8.2013

Reklamlar
Bu yazı Ekoloji Politikası, Kentler, Ulaşım içinde yayınlandı ve olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s