Kırmızı et keyfine paydos

İlkbahardan yaza doğru geçtiğimiz günler.  Yakında mangallar, kış boyunca saklandıkları yerlerden çıkıp bahçelere, teraslara ve balkonlara yayılacaklar.  Aklınıza, kekikli kalem pirzolalar, kimyonlu köfteler ve yağları akan sucuklar geliyor.  Afiyetle yiyebilirsiniz bunları, ama fazla tüketmemeye de özen gösterin:  Yeni bir araştırmaya göre, kırmızı et ve salam, sosis gibi işlenmiş etlerden çok yemek, kalp hastalıklarına yol açıyor.

Geçmişte, benzer uyarıları hepimiz duymuşuzdur.  Doktorumuz kolesterol kontrolünden sonra, “aman fazla et yeme” diye uyarmıştır.  Meraklı bir tanıdığımız, geçen ay yayınlanan ve işlenmiş etlerin erken ölüme neden olduğunu belirten araştırmanın haberini yollayarak, bize uzaktan sanal parmağını sallamıştı.  Ama sözünü ettiğimiz yeni araştırmanın özelliği, bu bilinen bağıntının arkasındaki nedenselliği öne çıkarması.

Süreç kabaca şöyle:  Fazla kırmızı et tüketenlerin bağırsağında, etteki Karnitin (carnitine) adı verilen aminoasiti parçalamaya yatkın bakterilerden çokça bulunuyor.  Aslında, Karnitin beden için oldukça yararlı bir madde.  Genelde antioksidan gibi çalışıyor ve yağı enerjiye çevirmede önemli bir işlevi var.

Ancak çok et yiyenlerde, karnitin, bu bakteriler tarafından parçalandıktan sonra, karaciğerde TMAO (TriMetilAminOksit) denilen bir başka maddeye dönüşüyor. TMAO’nun kandaki kötü kolesterolü arttırdığı ve damar tıkanıklıklarına yol açtığı önceden saptanmış.  Bu araştırmayla ise bunun nasıl oluştuğu ve kırmızı et ile bağlantısı anlaşılmış.

İlginç olanı, vejetaryenlerde ve pek sık et yemeyenlerde, Karnitini parçalayıp TMAO’ya dönüşmesine neden olan bu bakterilerden pek bulunmadığını farketmiş araştırmacılar.  Araştırma kapsamında et yemeyi kabul eden vejetaryenler ile pek sık et tüketmeyen deneklerin kanında, et yedikten sonra bile, çok düşük düzeyde TMAO bulmuşlar.  Bu da, fazla kırmızı et tüketmenin, sindirim sistemimizdeki karnitin meraklısı bakterileri arttırdığını gösteriyor.

et

Haftanın beş günü et yemek yerine, bunu haftada bir ya da ikiye indirmek durumunda, bu bakterilerin azalacağına ve risk faktörünün düşeceğine inanıyor, araştırma yöneticisi Dr. Stanley Hazen.  Kendisi haftada beş kere kırmızı et yerken, şimdi iki haftada bir yemeye başlamış.  Dr. Hazen, ayrıca, yeni barsak bakterileri oluşturmak için probiyotik yoğurt yenilmesini öneriyor.

Bir de, Karnitin içeren ve bu maddenin yağ yakıcı ve antioksidan etkileri nedeniyle, gençleştirici ve dinçleştirici oldukları öne sürülen ilaçları almadan önce doktorunuza danışın diyor, besin uzmanları.  Eğer bağırsağınızda bu bakterilerden fazlaca varsa, bu ilaçlardan dolayı önemli sağlık sorunları ile karşı karşıya gelebileceğinizi vurguluyorlar.

Tahsin Çorat /  Yararlanılan kaynak:  James Gallagher, BBC, 8.4.2013

Reklamlar
Bu yazı Genel Konular, Sağlık - Beslenme içinde yayınlandı ve , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s