Ulaşım hakkı temel bir insanlık hakkıdır

“Yollar kentlerin halklarına sunduğu en değerli olanaktır.  Oysa bizler ne yapıyoruz?  Bu olanağı özel araçlara teslim ediyoruz.  İnsanlar da yürüyebilmek için arabalarla rekabete girişiyorlar.  Kaldırımlar demokratik kültürün temel unsurlarından biridir.  Kaldırımları kimin nasıl kullandığı demokratik bir göstergedir.”  Bu sözleri söyleyen Enrique Peñalosa, Bogota’nın belediye başkanı.  Aynı zamanda da Ulaşım ve Kalkınma Politikası Enstitüsü’nün (ITDP) başkanı.  Konuşmasını Birleşmiş Miller’in bir toplantısında yaptı.

Aşağıdaki fotoğraf İstanbul’da çekilmiş gibi duruyor.  Ama değil.  Dünyanın birçok kentinde durum böyle.

ulasimPeñalosa 21 Ocak’taki konuşmasında yeryüzünden fakirliğin ve sefaletin gerçekten kaldırılması isteniyorsa, bunda ulaşımın oynayacağı rolün iyi kavranması gerektiğini vurguladı.  Ulaşımda önceliklerin neye verilmesi gerektiğini ciddi olarak yeni baştan düşünmek gerekiyor.  Özellikle gelişmekte olan ülkelerin kentlerinde.  Bunlarda halkın büyük çoğunluğuna güvenliği az, seçenekleri sınırlı ulaşım sunulurken kamu kaynakları özel otomobiller için yol yapımına kaydırılıyor.

Sözlerine devam eden Peñalosa bu eğilimi tersine çevirmenin, politik nedenlerden dolayı, çok zor olduğuna işaret etti.  “Otomobil sahiplerinin çok fazla politik ağırlığı ve gücü var.  Ben Bogota’daki girişimlerin sırasında kaldırımları park etmiş arabalardan temizlemeye kalktığımda bunun ne anlama geldiğini çok iyi yaşadım:  Neredeyse hakkımda dava açılacaktı.  Trafik tıkanıklıklarını rahatlatmak amacıyla daha büyük, daha geniş yollar yapmaya heveslenmek, elinizdeki benzin bidonuyla yangın söndürmeye benzer.”

“Tek akılcı yaklaşım arabalara bırakılmış yol alanlarını kısıtlayıp bunları sokak düzeyindeki toplu ulaşıma kaydırmaktır.  Ebette ki, yeraltı metro sistemleri de yararlıdır.  Ama unutmamak gerekir ki, Londra gibi yaygın metro sistemi olan bir kentte bile insanları %64 oranında otobüsler taşıyor.”

Adı geçen toplantının amacı kalıcı bir ekonomik kalkınma senaryosunda ekolojik boyutlu ulaşımın rolünü vurgulamaktı.  Rio’daki uluslararası iklim değişimi toplantısında Dünya Bankası, Asya Kalkınma Bankası gibi 8 bölgesel banka 2015’ten sonraki yıllarda ekolojik ulaşımın geliştirilmesi için 175 milyar dolar tahsis etmeyi kabul etmişlerdi.  Ancak bu tarih gittikçe yaklaşıyor.  Bunu düzenleyecek olan ana belgenin gecikmeden geliştirilmesi gerekiyor.

Atila Alpöge /  Yararlanılan kaynak:  ITDP Bülteni, 1.2.2013

Reklamlar
Bu yazı Kentler, Ulaşım içinde yayınlandı ve , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

One Response to Ulaşım hakkı temel bir insanlık hakkıdır

  1. Geri bildirim: Bisikletliyiz Biz – BİSİKLETLİ POLİTİKACI

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s