Kent merkezine otomobil girmese de olur

Otomobilinizle Londra’nın merkezine mi gireceksiniz?  Bunun için bir ücret ödeyeceksiniz.  17 Şubat 2003’ten beri bu böyle.  Hafta içi günlerde sabahın 7.00’si ile akşamın 16.00’sı arasında merkez diye belirlenmiş bölgeye aracınızla girmek için 10 sterlin (27 TL) ödüyorsunuz.  Akşamları ve hafta sonları giriş ücretsiz.  Taksiler, bisikletler, motosikletler, cankurtaranlar bedava.  Bu deneyimden öğreneceğimiz bir şeyler var mı?

[Bu noktada bir açıklama yapmak gerekiyor.  Le Monde’un yazısına imza atan kişi Londra uygulamasını dünyanın bu konudaki en ilginç deneyimi diye nitelendirmiş.  Oysa Singapur bu sistemi 40 yıl önce başlatmış ve bugüne kadar başarıyla sürdürmüştü.  Başarısı da bir örnek olmuştu.  Ancak Batı dünyası uzun süre çekindi, tereddüt etti.  Ama bıçak kemiğe dayanınca uygulama başka kentlerde de söz konusu olmaya başladı.  Örneğin, şimdi Paris’in gündeminde var.  Bundan 4-5 yıl kadar önce İstanbul Büyükşehir Belediyesi de heveslendi, Londra uygulamasından belgeler getirtip dilimize çevirtti.  Ancak, anlaşılan bu konuya öncelik vermedi, ya da büyük tepki alır diye cesaret edemedi.]

Uygulamanın olumlu kefesinde ilginç şeyler var.  Merkeze giren özel araç trafiği %15 azaldı.  Bunlardan alınan giriş ücreti on yılda 3,2 milyar TL düzeyinde gelir getirdi ve bunun tamamı toplu ulaşımı desteklemeye harcandı.  Merkezde çok sayıda otobüs çalışıyor şimdi ve taksiler de bol sayıda.  Halkın hoşnut olduğu ve uygulamayı genelde desteklediği söyleniyor.

sehirmerkezi

Ücretli bölgenin sınırını bildiren levha

Bununla birlikte, son günlerde yapılmış olan bazı araştırmalar girişimin hava kirliliğinde çok olumlu bir sonuç yaratmamış olduğunu vurguluyor.  Araştırmacılar özel otomobillerin  yarattığı kirliliğin fazla azalmamış olduğunu belirtiyorlar.  Bunun iki ayrı nedeni var.  Biri, ulaşımdan çekilen özel araçların yerine taksi ve otobüs hareketlerinin katlanarak büyümüş olması.  Ama bunlar dizelle çalışıyorlar ve aşırı kirlenme yaratıyorlar.  Şimdilerde bunların yeni modellere kaydırılması konuşuluyor.

İkinci neden, merkez diye tanımlanmış olan alanın büyük Londra ortamında hayli ufak kalması.  Uzmanlar şöyle diyor:  “Hava kirliliği sınır tanımıyor.  Merkez dışındaki hava kirliliği dönüp dolaşıp merkezi de vuruyor.”

Yetkililer değişik çözümlerin etkinliğini araştırmakla meşgul.  Örneğin, saldıkları kirlilik konusunda gerekeni yapmayan kamyonlara günde 750 TL’ye varacak ceza yazma yaklaşımı var.  Bu arada belediye hava kirliliğinin kaynağındaki (her yıl 4.000 Londralının erken ölümüne neden olan ve PM10 ve PM2,5 diyen adlandırılan) küçük parçacıkları kontrol altına alma yolunda hayli masraflı bir deneme yaptı.  Yollara bu parçacıkları yakalayıp yapıştıracak bir sıva serdi.  Masraf 3 milyon TL.  Sonuç sıfır.

Atila Alpöge /  Yararlanılan kaynak:  Eric Albert, Le Monde, 22.2.2013

Reklamlar
Bu yazı Kentler, Ulaşım içinde yayınlandı ve , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

One Response to Kent merkezine otomobil girmese de olur

  1. Mete Akaln dedi ki:

    Istanbul’da da yetkili ve etkililerimiz yan izseler de, birgn (bence artk hi bir mazeretin kalamayaca 29 Ekim 2013 yani Marmaray’n devreye girmesi) zorunlu olacak. Bence tm ana arterlerde ve yksek trafik cezalar koyarak. Ne dersin sevgili Atila Alpge?

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s