Benzin yakacağınıza kalori yakın

Başka bir deyişle, “Otomobilinizi kullanacağınıza bisikletinizi kullanın.”  Avrupa Komisyonu bu sloganı kullanarak 8 Ekim’de bir kampanya başlattı:    İklimden sorumlu komisyon üyesi Connie Hedegaard, olabildiğince Avrupalı’yı daha az CO2 salımı yapmaya, iklim değişimi konularını daha fazla sahiplenmeye davet ediyor.  “Bilmemiz gerekir ki, hepimizin yapabileceği küçük, basit tercihler var.  Bunların birikimiyle daha büyük hedeflere ulaşmamız olası.” diyor.

[Hedegaard daha önce Danimarka’nın Çevre Bakanı idi;  Kopenhag Zirvesi’nde kilit rol oynamıştı.  Daha sonra AB Komisyonu’na katılınca, inançlı çabasıyla Güney Afrika’daki Durham Zirvesi’nin eşi görülmedik bir başarısızlık olmasını önlemiş ve toplantının üretebildiği olumlu sonuçların ortaya çıkmasında büyük rol oynamıştı.]

Yürütülmüş olan kamuoyu çalışmalarına bakılınca, Avrupa’da halkın toplam olarak %70’inin iklim değişimini ciddiye aldığı görülüyor.  Ama bazı ülkelerde bu oran hayli düşük.  Örneğin, “40 yıl içinde enerjiyi daha iyi ve daha düşük oranda mı kullanacağız?” sorusuna Avrupalılar %45 oranında “Evet” derken Portekizlilerin, Romanyalıların, İtalyanların, Bulgarların ve Polonyalıların yanıtı %30’larda kalıyor.

Hegegaard, dünyayı ve Avrupa’yı sarmış olan ağır ekonomik krizin çoğu kişiye “ekolojiyi düşünmenin şimdi sırası değil!” dedirttiğini söylüyor.  “Ama bu yaklaşım tamamen yanlış.  Önce ekonomik krizi çözelim, sonra toplumsal krizleri halledelim, daha sonra ekolojik krizi ele alırız, demek tutarsız.  Yapılması gereken bunların tümüne karşı, bir arada, bütünleşik bir savaş açmak. 2020 hedeflerini göz ardı edemeyiz.”  AB, 2020’ye kadar sera gazı salımlarını %20 azaltmak, enerji tüketimini %20 kısmak ve tükenmez kaynaklı enerjinin payını toplam enerjide %20’ye ulaştırmak kararını almıştı.  Bu hedefler geçerliliklerini hâlâ koruyor.

Komisyonun başlattığı kampanya bu olguları yeniden Avrupalılara anımsatmak istiyor.  Üye ülke sokaklarına yaygın biçimde asılacak olan afişlerin biri bisikletli genç kızı gösterirken, bir diğeri “Dünyayı değil evini ısıt” sloganıyla yalıtımın önemini vurguluyor.

Kampanyanın bir de, “Sevdiğiniz bir dünya, sevdiğiniz bir iklim” sloganıyla sunulan internet sitesi var.  Bundaki bir bölüm üye ülkelerdeki yaratıcı ve başarılı örnekleri sergiliyor.  Hem de kısa video çekimleri sunarak.  Adı geçen bölümde ilginç bir gezintiye çıkabilirsiniz.  Örneklerin bazıları şöyle:

Avusturya’da yepyeni bir bisiklet türü kullanıma açıldı.  Üç tekerlekli olduğu için daha güvenli.  Elektrikli olduğu için yokuşları kolay çıkıyor.  Enerjisiyle 60 km. uzağa kadar gidebiliyor.  Yük bile taşıyor.  Kolayca katlanıp bir kenara depolanıyor.  /  Belçika’da bir İnternet uygulaması meyve-sebze üreticisiyle tüketici arasında aracısız temas kuruyor;  böylece besin maddeleri evlere daha çabuk, daha ucuza ve daha az CO2 salarak ulaşıyor.  /  Bulgaristan’da bir şirket güneş enerjisinden yararlanarak elektrik üreten ve elektrikli otomobilleri şarj eden bir servis istasyonu işletiyor:

Danimarka’da bir okul enerjisinin %75’ini güneşten elde ediyor;  böylece sağladığı tasarrufu eğitim araç-gereçlerinde kullanıyor.  /  Estonya’da bir müze enerjisini deniz suyuna uyguladığı bir düzenekten elde ediyor.  /  Fransa’da adına “hop-cube” denilen, bir tür “ekoloji barometresi” olan bir sistem satın alınmak istenen bir malın ekolojik maliyetini veriyor.  Bu sisteme İnternet üzerinden de ulaşılabiliyor.  Bu sayede müşteri maliyeti daha düşük olan bir malı seçme olanağına ulaşıyor.  Sistemde 40.000 değişik ürün var ve sistem yılda 3 milyon kez kullanılıyor.  /  İrlanda’da bir itfaiye istasyonu aldığı (su tasarrufu, çöpleri değerlendirmek, vb. gibi) 354 küçük önlemle yemyeşil bir işyeri yarattı ve kentin belediyesine esin kaynağı oldu.  /  İspanya’da bir kasaba sokaklardaki elektrik direklerine ince pullardan oluşan özel zincirler astı:  bunlar gündüzleri enerji topluyor ve geceleri sokağı aydınlatıyor:

İsveç’te büyük bir tren garında kalabalıkların yarattığı ısı basit bir düzenekle sıcak su üretimine yarıyor.  Bu da çevredeki işyerlerinin ısıtılmasında kullanılıyor.  /  Litvanya’da kent ortamındaki bahçelerde halk kendi için tarımcılığa başlayıp ürün ekiyor.  /  Yunanistan’da yapılara yerleştirilen bir asansör yalnızca güneş enerjisiyle çalışıyor.

Atila Alpöge / Yararlanılan kaynak: Rémi Barroux, Le Monde, 9.10.2012

Reklamlar
Bu yazı Ekoloji Politikası, Genel Konular, Sağlık - Beslenme, Teknoloji, Ulaşım, Yenilenir enerji, İklim içinde yayınlandı ve , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s