Facebook ayak izini açıkladı

Facebook sera gazı üretimine ne kadar katkıda bulunuyor?  “Karbon ayak izi” ne?  Bu bilgi firma tarafından nihayet açıklandı.  Yapılan açıklama Facebook’un kendi işlemlerinin yanında 900 milyon kullanıcısının üretimini de kapsıyor.  Sunulan veriler Facebooks’un Google’a fark attığını da gösteriyor.  Firmanın yıllık üretimi CO2 eşdeğeri olarak 285 bin ton olarak beliriyor.  Google’da bu değer 1,5 milyon ton.

Facebook’un ayak izinin %72’si firmaya ait bilgiişlem merkezlerinden geliyor.  Kullanıcıların üretimi çok az:  ayda kişi başına 269 gram.  Yani bir fincan kahvenin yarattığı kadar.  Açıklamada enerji kaynaklarının dökümü de verilmiş:  kömür kaynaklı enerji = %27, tükenmez kaynaklı (güneş, rüzgâr, akarsu, vb.) enerji = %23, doğalgaz kaynaklı enerji = %17, nükleer enerji = %13 ve diğer = %20.  [Bu “diğer” neyse!]

Greenpeace Facebook’un açıklamasını kutladı;  bu saydam davranışın diğer şirketlere örnek olmasını diledi.  “Daha önce bu şirket tamamen tükenmez kaynaklı enerjiye geçeceğini söylemişti.  Görülüyor ki, firma bu niyetinde ciddidir ve önemli adımlar atmaktadır.”  Nitekim Facebook geçen yıl İsveç’te “yeşil” bir bilgiişlem merkezi kuracağını duyurmuştu.  İşlemlerin yerel ve tekil bilgisayarlardan “cloud” (ya da “bulut”) denilen dev ve merkezi bilgisayarlara kayması, bunlardaki soğutma sorununu aşırı enerji tüketen bir boyuta taşımıştı.  [Ekogazete, daha önce hem bulut olgusundan söz etmiş, hem de Apple’in North Carolina’daki yeni “yeşil” merkezini duyurmuştu.]

Yararlanılan kaynak:  Adam Vaughan, The Guardian, 1.8.2012

Bu yazı Enerji, Teknoloji, Yenilenir enerji içinde yayınlandı ve , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

One Response to Facebook ayak izini açıkladı

  1. Bilgin Adalı dedi ki:

    Ne yapmalıyız şimdi? Google’dan vaz geçip facebook’a mı dönmeliyiz? Ben facebook’u sevmiyorum. Özel yaşamıma müdahale ediliyor gibi görüyorum. Twitter’a hiç üye olmadım ama o atmaca gibi her an peşimde. Sanırım ben bu işleri iyice anlamaz oldum. Tam anlamıyla “Big brother is watching you” çağına girdik. Ben bu oyunda oynamak istemiyorum.

    Dinozor Bilgin Adalı

Bir Cevap Yazın

