Bisikletinizi alın, Kopenhag’a buyrun

Hoş geldiniz.  Şimdi bisiklet cenneti Kopenhag’dasınız.  Kentin çevre ve teknik konularından sorumlu başkan yardımcısı Ayfer Baykal hepinizi selamlayıp şöyle diyor:  “Trafik tıkanıklıklarını azaltmak mı?  Öyleyse daha çok kişiyi bisiklet kullanmaya davet edeceğiz.  Bu yaklaşımdan hepimizin büyük kazancı olacak.  Çevredeki belediyelerle işbirliği yaparak “otoyol” benzeri yaygın “bisikletyolları” gerçekleştirerek çok eski bir geleneğe yepyeni bir atılım kazandıracağız.”

Bu kentte 100 yıldan beri bisiklet kullanılıyor.  Belediye bu anlayışın çerçevesi içinde ilk Hızlı Bisiklet Yolu’nu 14 Nisan 2012’de hizmete açtı ve kentten 22 kilometre ötedeki bir yerleşmeyi buraya bağladı.  Bu yolda bisikletlilere lastik pompalama istasyonları, trafik ışıklarında öncelik ve durmadan gitmeyi sağlayan “yeşil akım” gibi olanaklar sağlandı.  Bu özel “Hızlı Yol” tamamı 300 kilometreye varacak ve 22 ayrı hattan oluşacak bir şebekenin ilk adımıydı.  Amaç otomobil kullanıcılarına daha çabuk, daha rahat ve huzurlu bir ortamda gitmek istedikleri yerlere ulaşma olanağı sağlamak.

Tabii, Kopenhag’ın bisiklete dönük girişimleri hayli eski.  Örneğin şu anda, kentte 350 kilometreye varan bisiklet öncelikli yollar var.  Ama bu yeni atılım bisiklet kullanımını kent içi bir olgu olmaktan çıkarıp kentler arası bir alışkanlığa dönüştürme amacını güdüyor.  Bunun sayısal anlamı şu:  15 bin yeni bisikletli katılacak bu düzene.  Böylece 7 bin ton daha az karbondioksit salımı yapılacak ve sağlık giderleri 100 milyon TL azalacak.  Unutmamak gerekir ki, bisikletinizle bir banliyö treni istasyonuna ulaştıktan sonra bisikletinizi trene alabiliyorsunuz.

Kopenhaglaşma

Kentin bisiklet kültürü öylesine gelişti ve bir model haline geldi ki, artık dünyanın değişik yerlerinde bu yaklaşımı geliştirme çabalarına “Kopenhaglaşma” denilmeye başlandı.  Örneğin, Melbourne kenti benzeri bir girişimi planlayarak bisiklet yolları oluşturma amacıyla kolları sıvayınca bunlara “Kopenhag yolları” adını taktı.  New York bu deneyimi Amerika’ya aktarmayı düşününce buradan uzmanları davet etti.  Rusya eski Cumhurbaşkanı Medmedev de ülkeyi ziyareti sırasında gördüklerinden etkilenmişti.

Yararlanılan kaynaklar:  değişik kaynaklar

Reklamlar
Bu yazı Ekoloji Politikası, Genel Konular, Kentler, Ulaşım içinde yayınlandı ve , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s