Kolombiya’da başarılı bir metro sistemi

Medellin, Kolombiya’nın (Bogota’dan sonraki) ikinci büyük kenti.  Metropoliten bölgede 3,6 milyon kişi yaşıyor.  Geçenlerde ITDP’nin (Institute for Transportation and Development Policy) 2012 büyük ödülünü kazandı.  Konu, kentin büyük başarıyla gerçekleştirdiği bütünleşik metro sistemiydi.  ITDP bu ödülü ekoloji ilkeleri açısından başarılı bulduğu kentlere veriyor.  Daha önce Çin’deki Guangzhou kentine ve Hindistan’daki Ahmedabad kentine sunmuştu bu ödülü.  Bu yıl ayrıca San Fransisko da ödül aldı.

ITDP ödül değerlendirmesinde enerji kullanımında tasarrufu, ekolojik hedeflere uygunluğu, karbon ayak izlerinin azaltılmasını ve toplumsal gelişmeye yapılan katkıyı esas alıyor.  Medellin metrosu günde 553.000 yolcu taşıyor.  Yapılan değerlendirme metro sayesinde yılda 175.000 ton karbondioksit tasarrufu yapıldığını, bunun da 380.000 ağaç dikme anlamına geldiğini gösteriyor.  Daha temiz bir hava yarattığı için 1,5 milyar dolarlık bir sağlık katkısı oluyor.  (Teneffüs sorunlarını, ciğer hastalıklarını azalttığı için.)

Toplumsal katkı

Ama belki de, bu sistemin en önemli tarafı, kentin yüksek, dik dağ yamaçlarına yerleşmiş Metrocablemed(bu nedenle doğru dürüst hizmet alamayan) binlerce, milyonlarca hemşeriye ulaşım olanağı getirmesi ve böylece fakir “favella”larda yaşayanlara kent yaşamıyla kolayca bütünleşme hizmeti sunması.  Daha başka bir deyişle, aşağılardaki kentin sunduğu çalışma, sağlık, eğitim, alışveriş, eğlence, dinlenme olanaklarına erişme lüksünü kazandırması.

Çünkü sistemin içinde dokuz adet (ki sayıları önümüzdeki yıl içinde daha da artacak) teleferik var.  Ahali tepelerden bunlara biniyor, kısa zamanda kendini aşağıda buluyor ve orada metroya ya da otobüslere aktarma yapıyor.  Yukarıda binerken ödediği ücretle aşağıdaki sistemleri ek maliyet olmadan kullanabiliyor.

Bütünleşik bir düşünce inceliği

Girişim basit boyutlu bir mühendislik projesi olarak düşünülmemiş.  Bütünleşik bir toplumsal sistem olarak tasarlanmış.  Örneğin “Urbano Integral” diye adlandırılan bir boyut tepelerdeki halkın aşağılardaki yemyeşil alanlara ulaştırılmasını sağlıyor.  İnternetten “Miaportemetro.com” adresine girerseniz, sistemi kullanmakla ne ölçüde tasarruf yaptığınızı hesaplayabiliyorsunuz.  Hem cebinizde kalan parayı, hem kazandığınız zamanı, hem de sera gazı salımını ne ölçüde azalttığınızı.  Sistemin başka yan uygulamaları da var.  Örneğin, bisiklet kiralama olanağı.

Medellin’deki başarı bizlere tek boyutlu mühendislik projeleri geliştirmekle yetinmek yerine, “sistem” düşüncesiyle birçok boyutu bir araya getirmenin ne ölçüde önemli olduğunu vurguluyor.

Yararlanılan kaynak:  Chenxiao Yang, Worldwatch Institute, 3.4.2012

Reklamlar
Bu yazı Ekoloji Politikası, Genel Konular, Kentler, Teknoloji içinde yayınlandı ve , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s