Elektrikli otomobil nereye gidiyor?

Otomobil fabrikaları üretimlerini yavaş yavaş elektrikli araçlara kaydırma konusunda çaba gösteriyorlar.  Özellikle şimdilerde devreye girmeye başlayan yeni batarya ve güç üretme teknolojileri umut ışıkları yakıyor.  Batarya maliyetinin önümüzdeki 5 yıl içinde yarı yarıya düşmesi bekleniyor.  Bazı araştırmacılar 2020’de piyasanın %26’sını elektrikli araçların oluşturacağı öngörüsünde bulunuyorlar.  Ancak tüketici istemlerinde beklenen canlanmanın daha ortaya çıkmadığı da gözleniyor.

Nissan ABD’deki 10.000’inci (dünyada 20.000) EA’sını (Elektrikli aracını) sattı.  Chevrolet ise 7.671’de kaldı.  Bunlar büyük rakamlar gibi duruyor, ama pek de değil.  Çünkü Nissan’ın normal fosil yakıtlı satışları 2011’de 380.000’i geçmişti.  Chevrolet de 205.000’e ulaşmıştı.  Bu bakımdan teknolojideki hızlı gelişme tüketicinin tercihlerine yansımamış ve Obama yönetiminin EA’lara sağladığı teşvik paketi hedeflerine varmamış gibi duruyor.  İlginçtir, bu görünümü fırsat bilen muhalefet “EA’lar zaten bir işe yaramaz” tarzında bir tavır takındı.  Ancak bu, yalnızca bir görünüm.  Çünkü fabrikalar şu anda yeterli sayıda üretim yapamıyorlar.  Tıkanıklık noktalarından biri de, şarj istasyonlarının yaygınlık kazanmamış olması.

Avrupa’da da EA satışlarının az olduğu anlaşılıyor.  Resmi rakamlara göre şu anda Avrupa ülkelerinde kayıtlı 5.222 EA var.  Buna karşın çoğu girişimci geleceği bu araçlarda görüyor ve içinde olduğumuz günlerin radikal bir değişime gebe olduğunu düşünüyor.  Bu arada herkes Çin’in bu alandaki en büyük gelişmeyi yaşayacağını söylüyor.  Gerçi Çin hükümeti 2011’de 500.000 (otobüsler dahil) EA üretmeyi planlamıştı.  Ama satışlar bu oranda bir isteme işaret etmedi.  Bununla birlikte Çin’de üretim yapan 150 oto fabrikasından 55’i EA’ya yönelmiş durumda.  Yetkililer büyük vergi bağışıklığı gibi önlemlerle istemi EA’lara kaydırmaya çalışıyor.  Öyle anlaşılıyor ki, Çin üretmeye kararlı göründüğü milyonlara varacak EA’larla, bu konuda dünya çapında bayraktarlık yapacak.

Yararlanılan kaynak:  Jim Motavalli, Yale Environment 360, 26.1.2012

Reklamlar
Bu yazı Teknoloji, Ulaşım içinde yayınlandı ve , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s