Mihail Gorbaçov ekolojiyi anlatıyor

[Sovyetler Birliği’nin son başkanı olan Mihail Gorbaçov iktidarı bırakmasından iki yıl sonra, 1993’te uluslararası boyutlu bir dernek kurdu:  Green Cross Internatıonal .  Sloganı “insanlığa şans tanı, dünyaya gelecek ver” olan bu dernek yaşanabilir, güvenli bir geleceğe ulaşmanın yollarını açmak üzere fakirlik ve güvenlik sorunlarına, ekolojik konulara eğiliyor.  Green Cross 31 ülkede örgütlenmiş durumda.  Le Monde gazetesinin iki yazarı birkaç gün önce Gorbaçov’la bir röportaj yaptı.  Bunda söylediklerinin ana başlıkları şöyle:]

Niye mi ekolojiyle ilgileniyorum?  Ben Kuzey Kafkasya’lı bir çiftçi çocuğuyum. Çocukluğum doğanın içinde geçti.  Açlığı, sefaleti gördüm;  Nazilerin saldırısını, Stalin’in tasfiye hareketlerini yaşadım.  Ülkede yaratılmış olan ekolojik tahribatı çok geç, merkez komitesine katılınca kavradım.  Hava kirliliğini, akarsuların pislenmiş olduğunu, orman katliamını, toprağın kirletilmiş olduğunu çok sonraları fark ettim.  Bunların hepsinin rapor edilmiş olduğunu, ama belgelerin devlet sırrı olarak saklandığını öğrendim.  O gün bugündür bu konuda suskun kalamıyorum.

Biz dernekte bilgilendirmeye, öğretmeye ağırlık veriyoruz.  İnsanların öğrenmeleri, “Yeter artık!” demeleri gerek.

Uluslararası özel bir yargı sisteminin kurulmasından yanayım.  Öyle ki, ekolojik suç işleyenler burada yargılanabilsin.  Şirket patronları da, başbakanlar da, devlet başkanları da.

Almanya, İtalya ve İsviçre nükleer enerjiden çıkmaya karar verdiler.  İyi ettiler.  Biz nükleer enerjiyi adım adım terk etmeye taraftarıyız.  Ben Çernobil olayını yaşadım.  Benim için bir Çernobil öncesi var, bir de sonrası. 14 milyar ruble harcadık, bir tek reaktörü adeta bir sanduka içine hapsetmek için.  Çok gelişmiş bir ülke olan Japonya’ya bakın.  Çernobil’den 35 yıl sonraki Fukuşima’nın altından çok kolay kalkabilmeleri gerekirdi.  Ama bakın hâlâ boğuşup duruyorlar.

Hem ekoloji diyeceksiniz, hem de sürekli büyüme.  Böyle şey olmaz.  Gelişmiş ülkelerin kör liberal ekonomi ısrarını bırakıp yeni ekolojik ve toplumsal verileri kavramaları gerekiyor.  Ve böylece gerçekten örnek olmaları.  Ondan sonra Rusya da, Çin de, diğer gelişmekte olan ülkeler de onları izleyecektir.

Yararlanılan kaynak: Anne-Sophie Mercier ve Martine Valo, Le Monde, 14.3.2012

Bu yazı Deyişler - Görüşler, Ekoloji Politikası, Nükleer içinde yayınlandı ve , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

