Her türlü şekerli madde vergilendirilmelidir

“Kullanımı azalsın diye sigaradan ağır vergi alınıyor mu?  Alkollü içkilerden ağır vergi alınıyor mu?  Bu yaklaşım şekerli maddelere de uygulanmalı.”  Kaliforniyalı üç bilim insanı araştırmalarının sonuçlarını açıkladıkları 2 Şubat tarihli “Nature” dergisindeki yazılarında  böyle diyor.  Bilginler şekerin ve özellikle früktozun sağlığa son derecede zararlı olduğunu ileri sürüyorlar.  Diyabet, şişmanlık, kanser, kalp rahatsızlıkları gibi hastalıkların sayıca çoğalmasıyla şeker tüketimi arasında yakın ilişki olduğunu, şekerin alkolün bünyedeki etkilerine benzer sonuçlar yarattığını ifade ediyorlar.

Baş düşman früktoz

Dünya Sağlık Örgütü 2011 Eylül’ünde ülkeleri az yağlı, az tuzlu ve az şekerli bir beslenme rejimini yaygınlaştırmaya davet etmişti.  Kaliforniyalı bilginler bu çağrıyı yeterli bulmuyorlar.  “Şeker dünyanın yaşadığı sağlık krizinin başta gelen tetikleyicilerinden biridir.  Böyle olduğu halde, gereken önlemler alınmıyor.” diyorlar.  Her ne kadar früktozu hedef alıyorlarsa da, bundan kasıtları meyvelerde doğal olarak ve az miktarda bulunan früktoz değil.  Hedefleri katkı maddesi olarak kullanılan ve yiyecekleri daha şekerli ve cazip kılan früktoz.  Meyvelerden günde25 gramkadar früktoz alıyoruz.  Ama ötekilerden150 gramkadar.  Örneğin ABD’de tatlılarda ve pastalarda dozu yüksek früktozlu mısır şurubu kullanılıyor.  Bilginlere göre früktoz karaciğerde alkolünkine benzer toksik etkiler yaratıyor;  öte yandan açlığı hafifletip tokluk duygusu yaratıyor ve yemeklerden alınan zevki azaltıyor.  Sonucu şekere bağımlılık.

Kısıtlamalar, yasaklamalar

Bilginlerin somut önerileri arasında kola gibi şekerli içeceklerin fiyatlarını iki katına çıkarma, şekerli yiyecek maddesi satan yerlerin sayısını azaltma, açılış-kapanış saatlerini kısıtlama ve buralardan alışveriş yapmaya yaş sınırı getirme var.  Danimarka bu konuda uygulamaya geçti bile.  Şekerli yiyecek maddelerinin vergisini %33, dondurma, kola ve benzeri içeceklerin vergisini ise %50 arttırdı.

Yararlanılan kaynak:  Paul Benkimoun ve Gilles van Kote,  Le Monde, 3.2.2012

Reklamlar
Bu yazı Sağlık - Beslenme içinde yayınlandı ve , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s