Paris’te oto-paylaşım başladı

[Adına “autolib” diyorlar.  Auto-libre’den, yani “serbest otomobil”den geliyor bu deyim.  Serbest, yani herkesin kullanımına açık, paylaşılan otomobil.  Bunun benzeri bir girişim gene Paris’te yaşanmış ve büyük başarı kazanmıştı:  “Velib” yani paylaşılan bisiklet.]

Aralığın ilk günlerinden beri Paris sokaklarında 4 kişilik, oldukça küçük, elektrikle çalışan ve bu iş için özel olarak üretilmiş otomobiller dolaşıyor.  Önümüzdeki aylarda sayıları 3.000’e varacak.  Bunları çevre belediyeleriyle birlikte bölgenin 1.100 istasyonunda bulmak mümkün olacak.  Önce abone olmanız gerekiyor.  Ehliyetiniz, kimlik kartınız ve banka kartınızla istasyondaki camlı kulübeye gidiyorsunuz.  Orada görüntülü bir telefon sizi merkeze bağlıyor.  Görevliyle görüşerek kaydınızı yaptırıyorsunuz.  Kartınızla abonman ücretini de ödüyorsunuz.  Sonunda makine size kullanacağınız özel manyetik kartı çıkarıp veriyor.  İstasyondaki araçlardan birine gidip kartınızı tutuyorsunuz, kapı açılıyor.  Binmeden önce arabanın enerji bağlantısını çekip alıyorsunuz.  O noktadan sonra otomobil sizin oluyor ve keyfini sürüyorsunuz.  Sessiz bir araç.  Egzos borusu yok.  Gerekince saatte 130 kilometreye çıkabiliyor.  Dolu bataryasıyla da 250 km. yol gidebiliyorsunuz.  Ancak arabayı alıp Paris bölgesinin dışına çıkmak yok.  Ne de olsa uydudan izleniyorsunuz.  Kaçamak yapmaya kalktığınız zaman merkez sizi anında uyarıyor.  Giderken bir sorun çıkarsa aynı bağlantıyla merkeze ulaşıyor ve derdinizi anlatıyorsunuz.  Gerekiyorsa size bir teknisyen yolluyorlar.  Ulaşacağınız yeri yolda giderken arıyor ve park edeceğiniz yeri soruyorsunuz.  Sistem size bir yer ayırıyor ve adresini veriyor.  Yıllık abonman 144 avro.  Haftalık abonman 15 avro.  Günlüğü de 10 avro.  Kullanım ücretleri ise şöyle:  ilk yarım saat 5 avro, ondan sonraki yarım saatler 4 avro.

Paris Belediyesi’nin mevsimlik bülteni, 2011 kış sayısı

Kullanıma açılmasının hemen ilk iki haftası içinde Autolib 6.000 abonmana ulaştı.

Le Monde, 20 Aralık 2011

Çevreciler Velib’i alkışla karşılamışlardı.  Ama şimdi Autolib’e karşı çıkıyorlar.  Haklı olarak.  Bir defa, elektrikli otomobilin üretimi (kullandığı malzemeler ve üretim tarzı bakımından) hiç de çevre dostu değil.  Sonra enerji tasarrufu sağlayacağı yerde, elektrik tüketimini aşırı ölçüde pompalıyor.  Belediyenin sorumluları “Biz Parislilerin dikkatini, önemli olanın oto sahipliği değil de oto kullanımı olduğu düşüncesine çekmek istiyoruz.” diyorlar.  Evet ama, bu girişimde (aracın üretiminden işletimine kadar) bütün operasyon bir şirkete teslim edilmiş durumda.  Oysa insanlar yıllardan beri oto kiralamak, mahalle içinde oto paylaşmak gibi yollarla bunu zaten yapıyorlardı.  Önemli olan bir anlamda yerel kooperatifçiliği geliştirmekti.

Hervé Kempf, Le Monde, 7.12.2011

Reklamlar
Bu yazı Enerji, Kentler, Ulaşım, Yenilenir enerji içinde yayınlandı ve , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s